Fra 1. juli 2024 innførte Barne- og familiedepartementet gebyr for å klage til Forbrukertilsynet og til Forbrukerklageutvalget.
Trenger du hjelp av Forbrukertilsynet for å mekle mellom
deg og selgeren, må du nå betale 262 kroner. Hvis ikke Forbrukertilsynet klarer
å løse konflikten, og du må ta saken videre til Forbrukerklageutvalget, må du
betale ytterligere 1314 kroner i gebyr.
Gebyrene har ført til at antallet klager har stupt.
Fra 1/7 til 31/12 i 2024 mottok Forbrukertilsynet 2601
meklingssaker. Det er en nedgang på 55 prosent fra året før, altså 2023.
I 2023 var det ekstra stor pågang.
Nedgangen er ikke så stor
dersom man ser flere år over ett. I gjennomsnitt mottok
Forbrukertilsynet 4446 saker til mekling i 2. halvår i årene 2021, 2022 og
2023.
Det innebærer at
antallet saker til mekling falt med 42 prosent, dersom man sammenligner antall
saker i årene 2021–2023 med tallene for 2024.
34 prosent
Også antallet saker som sendes videre til
Forbrukerklageutvalget, har falt kraftig.
Forbrukerklageutvalget (FKU) er en avdeling i Forbrukertilsynet
som avsier bindende vedtak i forbrukerkonflikter. Vedtakene har gyldighet som
en dom i rettssystemet, men vedtakene kan ankes inn for tingretten.
I andre halvår 2024 mottok Forbrukerklageutvalget 288 saker
til behandling. Det er en nedgang på 49 prosent fra samme periode i 2023, da
utvalget mottok hele 563 saker.
Også hos Forbrukerklageutvalget er nedgangen noe mindre, dersom man ser flere år tilbake. I gjennomsnitt mottok Forbrukerklageutvalget 435
saker til behandling i 2. halvår i årene 2021, 2022 og 2023.
Det innebærer at antallet saker falt med 34 prosent, dersom man sammenligner antall saker i årene 2021–2023 med tallene for 2024.
43 prosent av sakene til Forbrukerklageutvalget i 2023 handlet
om bil og andre transportmidler.
Annonse
– Positivt
Forbrukertilsynet har i flere år slitt med lang
saksbehandlingstid. Underdirektør Sindre Baardsen sier til Motor at tilsynet
håper ventetiden på saksbehandling nå går ned.
– På grunn av høy saksinngang i 2023 er
saksbehandlingstiden vår fortsatt lang, sier han.
Vigdis Svennungsen, senioradvokat i NAF Advokat, er
overrasket over den kraftige nedgangen.
– Men den største utfordringen med Forbrukertilsynet og
Forbrukerklageutvalget er saksbehandlingstiden. Det er derfor positivt hvis
gebyrene fører til at saksbehandlingstiden går ned.
Forbrukertilsynet og FKU
Forbrukertilsynet mottar klager på kjøp av varer og
tjenester.
Bil og andre transportmidler utgjorde i 2023 28 prosent
av meklingssakene i Forbrukertilsynet, og hele 43 prosent av sakene som gikk
videre til Forbrukerklageutvalget (FKU).
Konflikter om bil og andre kjøretøy utgjør dermed den
største posten både hos Forbrukertilsynet og i Forbrukerklageutvalget.
Gebyret for å be Forbrukertilsynet mekle i en konflikt er
på 0,2 rettsgebyr, som i 2025 utgjør 262 kroner.
Gebyret for å be Forbrukerklageutvalget behandle saken er
på 1 rettsgebyr, som i 2025 utgjør 1314 kroner.