FORBRUKERKLAGER: Forbrukertilsynet tar imot klager fra forbrukere som er misfornøyd med varer og tjenester.

Tar betalt for klager:

Klagetallene stuper etter innføring av gebyr

Etter at regjeringen innførte gebyr for å klage, har klagetallene til Forbrukertilsynet stupt.

Publisert
INNFØRTE GEBYR: Statsråd Kjersti Toppe (Sp).

Fra 1. juli 2024 innførte Barne- og familie­departementet gebyr for å klage til Forbrukertilsynet og til Forbrukerklage­utvalget­­.­

Trenger du hjelp av Forbrukertilsynet for å mekle mellom deg og selgeren, må du nå betale 262 kroner. Hvis ikke Forbrukertilsynet klarer å løse konflikten, og du må ta saken videre til Forbrukerklageutvalget, må du betale ytterligere 1314 kroner i gebyr.

Gebyrene har ført til at antallet klager har stupt.

Fra 1/7 til 31/12 i 2024 mottok Forbrukertilsynet 2601 meklingssaker. Det er en nedgang på 55 prosent fra året før, altså 2023. 

I 2023 var det ekstra stor pågang. 

Nedgangen er ikke så stor dersom man ser flere år over ett. I gjennomsnitt mottok Forbrukertilsynet 4446 saker til mekling i 2. halvår i årene 2021, 2022 og 2023.

Det innebærer at antallet saker til mekling falt med 42 prosent, dersom man sammenligner antall saker i årene 2021–2023 med tallene for 2024.

34 prosent

Også antallet saker som sendes videre til Forbrukerklageutvalget, har falt kraftig.

Forbrukerklageutvalget (FKU) er en avdeling i Forbrukertilsynet som avsier bindende vedtak i forbrukerkonflikter. Vedtakene har gyldighet som en dom i rettssystemet, men vedtakene kan ankes inn for tingretten.

I andre halvår 2024 mottok Forbrukerklageutvalget 288 saker til behandling. Det er en nedgang på 49 prosent fra samme periode i 2023, da utvalget mottok hele 563 saker.

Også hos Forbrukerklageutvalget er nedgangen noe mindre, dersom man ser flere år tilbake. I gjennomsnitt mottok Forbrukerklageutvalget 435 saker til behandling i 2. halvår i årene 2021, 2022 og 2023.

Det innebærer at antallet saker falt med 34 prosent, dersom man sammenligner antall saker i årene 2021–2023 med tallene for 2024.

43 prosent av sakene til Forbrukerklageutvalget i 2023 handlet om bil og andre transportmidler.

– Positivt

Forbrukertilsynet har i flere år slitt med lang saksbehandlingstid. Underdirektør Sindre Baardsen sier til Motor at tilsynet håper ventetiden på saksbehandling nå går ned.

– På grunn av høy saksinngang i 2023 er saksbehandlingstiden vår fortsatt lang, sier han.

Vigdis Svennungsen, senioradvokat i NAF Advokat, er overrasket over den kraftige nedgangen.

– Men den største utfordringen med Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget er saksbehandlingstiden. Det er derfor positivt hvis gebyrene fører til at saksbehandlingstiden går ned.

Forbrukertilsynet og FKU

  • Forbrukertilsynet mottar klager på kjøp av varer og tjenester.
  • Bil og andre transportmidler utgjorde i 2023 28 prosent av meklingssakene i Forbrukertilsynet, og hele 43 prosent av sakene som gikk videre til Forbrukerklageutvalget (FKU).
  • Konflikter om bil og andre kjøretøy utgjør dermed den største posten både hos Forbrukertilsynet og i Forbrukerklageutvalget.
  • Gebyret for å be Forbrukertilsynet mekle i en konflikt er på 0,2 rettsgebyr, som i 2025 utgjør 262 kroner.
  • Gebyret for å be Forbrukerklageutvalget behandle saken er på 1 rettsgebyr, som i 2025 utgjør 1314 kroner.
  • Les mer om gebyrene her.