FULL FART: Salget av elbiler har tatt seg skikkelig opp i Europa.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Bilsalget i Europa:
Beste elbilkvartal noensinne
Godt salg fra andre merker kompenserer for et kraftig Tesla-fall i Europa.
Forrige måned sto elbiler for 16,9 prosent av alle nybilregistreringer i EU pluss Storbritannia, melder analysebyrået Jato Dynamics.
Noe som utgjør en økning i markedsandel på 2,7 prosentpoeng sammenlignet med mars 2024, til 17 prosent. Totalvolumet for elbiler økte med 23 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Historisk
Med hensyn til antall registrerte enheter, var dette det sterkeste kvartalet for elbiler noensinne i området.
– Mars var en historisk måned for registreringer av elbiler i Europa, noe som tyder på at den positive responsen vi ser på det stadig bredere tilbudet endelig begynner å få en reell innvirkning på markedet som helhet, sier Felipe Munoz, analytiker i Jato Dynamics, i en pressemelding.
Til tross for fremgangen i elbilsalget, registrerte Tesla – verdens største produsent av elbiler målt i salgsvolum i 2024 – en nedgang i registreringer på 30 prosent.
Kraftigste nedgang
Dette var også den kraftigste nedgangen av de 30 mest registrerte merkene når det gjelder alle drivlinjer, kun slått av Mitsubishi på 33. plass (- 43 %), Lancia på 41. plass (- 73 %), Jaguar (- 82 %), Smart (- 65 %), Maserati (- 39 %) og Abarth (- 75 %).
Samtidig var nedgangen på 30 prosent for Tesla i mars mindre enn tidligere i år. Januar gikk produsenten tilbake med hele 47 prosent, i februar med 44 prosent.
– Siden merket fortsatt håndterer en rekke PR-problemer, i tillegg til overgangen til nye Model Y, er Tesla nå avhengig av Model 3 for å veie opp for tapene, sier Munoz.
Model 3 økte med 1,1 prosent i mars, til totalt 12.500 enheter, og topper dermed elbil-salget sammen med Model Y.
Volkswagen saftig fram
Selv om både Model Y og Model 3 hadde kraftig nedgang i første kvartal, henholdsvis minus 49 prosent og minus 14 prosent, solgte de mer enn noen andre elbilmodeller.
Volkswagen ID.4 fulgte på tredjeplass takket være en svært kraftig økning på 115 prosent, men endte drøyt 2000 enheter bak Model 3.
Tesla må også se seg forbigått av Volkswagen totalt sett i første kvartal. Den tyske bilprodusenten leverte 65.679 elbiler, en vekst på 157 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Tesla er på andreplass med 53.237 biler, tilbake 38 prosent. BMW er på tredje med 46.557 biler, 21 prosent bedre enn i fjor.
Største kinesiske merke er Byd på 13. plass, med 17.729 biler, en framgang på 133 prosent.
Elbilleveringer i Europa 28 første kvartal 2025
|
Modell
|
Antall
|
Sammenliknet med i fjor
|
|
1. | Tesla Model Y | 29.770 | - 49 % | |
2. | Tesla Model 3 | 23.044 | - 14 % | |
3. | Volkswagen ID.4 | 21.025 | + 155 % | |
4. | Volkswagen ID.7 | 18.770 | + 873 % | |
5. | Kia EV3 | 18.484 | Ny | |
6. | Volkswagen ID.3 | 17.223 | + 104 % | |
7. | Skoda Enyaq | 17.197 | + 58 % | |
8. | Renault 5 | 16.948 | Ny | |
9. | BMW iX1 | 14.397 | + 34 % | |
10. | Citroën C3 | 12.381 | Ny | |
Kilde: Jato Dynamics
Les alle Motors biltester: