Euro NCAP krasjtestet 44 bilmodeller i 2024 og summerer opp med å kåre de beste i sine respektive klasser og en totalvinner i kollisjonssikkerhet.
– Bilindustrien hadde et utfordrende år i 2024, preget av svak forbrukertillit og vanskelige økonomiske forhold, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP i en pressemelding.
Han mener at til tross for utfordringene fortsetter bilprodusentene å legge stor vekt på innovative sikkerhetsløsninger, i tillegg til å utstyre bilene med de nye sikkerhetssystemene
– De setter forbrukersikkerhet i sentrum av bildesignen, slik det bør være.
Bilmodellen med den aller beste totalsummen ble Mercedes-Benz E-klasse.
Ingen hadde et høyere vektet gjennomsnitt av de fire sikkerhetskategoriene som Euro NCAP vurderer: beskyttelse av voksne passasjerer, beskyttelse av barn, beskyttelse av utsatte trafikanter og førerassistanseteknologier.
Kategorien for små SUV-er toppes av Zeekr X. Her skal det ha vært svært jevnt, og den kinesiske bilmodellen var så vidt foran en rekke andre som Deepal S07, Porsche Macan, Cupra Tavascan, MG HS, Toyota C-HR, Volvo EX30 og Xpeng G6.
Annonse
Kinesisk seier
Zeekr X var i tillegg sikrest av alle elbilene.
I klassen for de «store familiebilene» ble det delt førsteplass mellom Volkswagen Passat og Skoda Superb. De to bilmodellene er bygget på samme plattform.
Mens det var Mazda CX-80 som krasjet seg til vinner i kategorien for «store SUV-er», marginalt foran Audi Q6 e-tron.
Euro NCAP trekker også fram at den elektriske pickup-en Maxus eTerron 9, den første av denne type bil som har vært testet, oppnådde gode resultater i alle øvelsene.
I noen bilklasser ble det ikke kåret noen vinner, fordi det var for få modeller som ble testet.