HØYEST TOTALSUM: Mercedes E-klasse oppnådde den høyeste totalsummen i 2024, den selges kun i All-Terrain-utgave i Norge.

Euro NCAPs krasjtester:

Mercedes E-klasse ble testvinner i 2024 

Euro NCAP krasjtestet 44 bilmodeller i 2024. Dette er de aller sikreste bilene som ble testet.

Publisert

Euro NCAP krasjtestet 44 bilmodeller i 2024 og summerer opp med å kåre de beste i sine respektive klasser og en totalvinner i kollisjonssikkerhet.

– Bilindustrien hadde et utfordrende år i 2024, preget av svak forbrukertillit og vanskelige økonomiske forhold, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP i en pressemelding.

Forbrukersikkerhet

Han mener at til tross for utfordringene fortsetter bilprodusentene å legge stor vekt på innovative sikkerhetsløsninger, i tillegg til å utstyre bilene med de nye  sikkerhetssystemene

– De setter forbrukersikkerhet i sentrum av bildesignen, slik det bør være.

Bilmodellen med den aller beste totalsummen ble Mercedes-Benz E-klasse. 

SIKKER: Nær halvparten av de testete bilene var i kategorien små SUV-er, her var Zeekr X best.

Ingen hadde et høyere vektet gjennomsnitt av de fire sikkerhets­kategoriene som Euro NCAP vurderer: beskyttelse av voksne passasjerer, beskyttelse av barn, beskyttelse av utsatte trafikanter og førerassistanseteknologier.

Kategorien for små SUV-er toppes av Zeekr X. Her skal det ha vært svært jevnt, og den kinesiske bilmodellen var så vidt foran en rekke andre som Deepal S07, Porsche Macan, Cupra Tavascan, MG HS, Toyota C-HR, Volvo EX30 og  Xpeng G6.

Kinesisk seier

Zeekr X var i tillegg sikrest av alle elbilene.

I klassen for de «store familiebilene» ble det delt førsteplass mellom Volkswagen Passat og Skoda Superb. De to bilmodellene er bygget på samme plattform.

Mens det var Mazda CX-80 som krasjet seg til vinner i kategorien for «store SUV-er», marginalt foran Audi Q6 e-tron.

IKKE SÅ BRA: Det ble ikke kåret noen vinner blant småbilene, som Renault 4, fordi alle som var med, hadde for store sikkerhetsmangler.

Euro NCAP trekker også fram at den elektriske pickup-en Maxus eTerron 9, den første av denne type bil som har vært testet, oppnådde gode resultater i alle øvelsene.

I noen bilklasser ble det ikke kåret noen vinner, fordi det var for få modeller som ble testet. 

Mens det ikke ble kåret noen noen klassevinner i kategorien «små familiebiler», fordi de høyest rangerte kjøretøyene kun hadde oppnådd en rød sone-poengsum, altså for svake resultater, i sikkerhetstestene sine, noe som gjorde dem diskvalifisert.