DEBATT:
På tide å stille spørsmål ved vafforno’?
Sjelden har jeg vært så glad over å lese feil: Først ved andre gjennomgang så jeg at det sto Årets bil i Europa: «På tide å stille spørsmål ved Euro NCAP».
Dette er et leserinnlegg.
Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Jeg hadde oppfattet det sto «På tide å stille spørsmål ved Årets bil».
I stedet får vi det norske jurymedlemmet som (endelig) begynner å disse Euro NCAP – men ut fra det merkelige premisset at deres innsats ikke deler interessene til COTY-juryen (COTY, Car of the Year).
Er det ikke snart på tide å enten tie i hjel, eller virkelig se nærmere på denne selvgode gjengen som skal være ikke bare smaksoverdommere, men også fagspesialister og forbrukerveiledere?
Siden de sveivet innom Golf i 2013, har de utnevnt følgende juveler til Årets Bil – de mener antakelig den beste bilen i år?
Etter Volkswagen Golf er vi altså blitt servert Peugeot 308, Volkswagen Passat, Opel Astra, Peugeot 3008, Volvo XC40, Jaguar I-Pace, Peugeot 208, Toyota Yaris, Kia EV6, Jeep Avenger og Renault Scenic E-Tech.
Industrien legger seg tilsynelatende flat og kjøper dyre annonser hvor de forteller om æren, men det er vel ganske åpenbart at de som virkelig avgjør «årets bil» (men som ikke vet bedre stakkar), kundene – de som i motsetning til motorjournalister bruker egne penger på sine egne valg – ikke alltid er veldig enige i disse vurderingene.
Man kan også spørre om det er de samme kriteriene som har ligget til grunn for så forskjellige valg som Astra, I-Pace, Avenger og årets Alpine A290.
Og man kan spørre om hvorfor de privilegerte posisjonene som jurymedlem går i arv – som om vi snakker kongerekker (hvilket vi i realiteten gjør).
Spesielt kan vi spørre om hvem eller hva de egentlig representerer, disse noenogseksti selvoppnevnte jurymedlemmene. Nå er det selvfølgelig livsfarlig å dele folk inn i kjønn for tiden, men etter gammel tellemåte ser det ut som det er 5 kvinnelige medlemmer av juryen.
Mindre enn 10 prosent.
I 2025!
At de tør!
Er det rart jeg ønskedrømte at jeg hadde lest «På tide å stille spørsmål ved Årets Bil»?
Les flere debattinnlegg:
-
DEBATT:
Bilveteran refser Årets bil: «At de tør!»
-
DEBATT:
«Elbiler truer trafikk- og rettssikkerheten»
-
Debatten om momsfritak:
Advarer mot å heve elbilavgiftene for raskt
-
DEBATT:
Hvorfor er 95 prosent elbil bra nok?
-
DEBATT:
Full moms på elbiler? Så enkelt er det ikke
-
DEBATT:
Tre bedre grunner til at elbil ikke skal ha full moms nå
-
DEBATT:
Fire grunner for full moms på elbiler nå
-
DEBATT:
Sleivspark i elbil-debatten
-
DEBATT:
Gir Motor oss grundige og objektive biltester?
-
Debatt:
Er dette en sliten bruksbil, hobbybil eller veteranbil?
-
Debatt:
«Ja til lavere bilavgifter og yngre veteranbiler»
-
Debatt:
«Slitne bruksbiler er ikke det samme som veteraner»
-
Rekkevidde-debatt:
Toyota: «Ikke rettferdig å sammenligne nye og brukte biler»
-
Rekkeviddetesten 2024:
Vi skjønner godt hvorfor Toyota ikke vil være med
-
DEBATT:
– Har rekkeviddetestene gått ut på dato?