Det skriver nyhetsbyrået Reuters, med referanse til to ulike kilder som følger det pågående arbeidet i Brussel.
Ladehybrider – biler som har både forbrenningsmotor og batterielektrisk motor – regnes som en overgangsteknologi. Men det er strid om hvor store utslipp de faktisk har.
Nye målemetoder kan bety at bilprodusenter som selger mange ladehybrider, må øke salget av nullutslippsbiler for å unngå heftige bøter fra EU.
Apparater som måler drivstofforbruket, skal fra 2021 monteres inn i alle nye biler, ifølge EUs nyeste regler, og disse målingene skal gi mer reelle tall om forbruk og utslipp.
Annonse
Salget har stupt
– Estimatene for hvor langt bilene vil gå i elektrisk modus, kommer til å endres. Vi har startet å samle data fra bilene, og dette er en pågående prosess, sier Petr Dolejsi, direktør for bærekraftig transport i ACEA, den europeiske sammenslutningen av bilprodusenter.
Salget av ladehybrider har vært høyt i Norge. I 2021 hadde disse bilene en markedandel i nybilregistreringene på 21,7 prosent, men etter en kraftig avgiftsøkning har omsetningen av disse bilene stupt etter nyttår.