GOD MARGIN: Konsernsjef i Stellantis, Carlos Tavares, kan se tilbake på et år med meget god inntjening.
Foto: PETER RAAUM
Pengene renner inn:
Enorme inntekter for de europeiske bilprodusentene
Til tross for at de europeiske bilprodusentene er midt i en omstilling til en elektrifisert bilpark, tjener de milliarder av kroner.
De seks store europeiske bilprodusentene hadde et nettoresultat på 66,7 milliarder euro i 2023, tilsvarende 775,5 milliarder kroner, en liten økning fra 769,7 milliarder kroner i 2022, melder Automotive News.
Utregningen til publikasjonen er basert på tallene til BMW, Ferrari, Mercedes, Renault, Stellantis og Volkswagen.
Stellantis hadde det aller beste driftsresultatet med 279 milliarder kroner, med en fortjeneste på 209 milliarder.
Har du lest disse sakene?
Det er også det beste resultatet til Stellantis, som ble opprettet da Fiat Chrysler Automobiles og PSA-gruppen slo seg sammen i 2021.
Det betyr at de er verdens mest lønnsomme bilprodusent, men Automotive News tar høyde for at Toyota, som avsluttet sitt regnskapsår 31. mars, kan ha bedre tall.
Høy margin
Gjennom de siste 10 årene har de seks europeiske bilkonsernene en samlet nettofortjeneste på 4976 milliarder kroner, og 44 prosent av det totale beløpet har kommet de siste tre årene.
Dette til tross for problemer med forsyningskjeden, kostnadene ved elektrifisering og høyere råvarepriser. De fleste bilprodusenter klarte imidlertid å sikre seg mot produksjonssvikt ved å dreie produksjonen til modeller med høyere marginer.
Den gjennomsnittlige driftsmarginen til de seks europeiske bilprodusentene var 5,5 prosent i 2019 og falt til 4,8 prosent i 2020, året som ble hardest rammet av pandemien.
Så steg marginen til 10 prosent i 2021 og forble tosifret i begge de påfølgende årene, inkludert 10,3 prosent i 2023.
Carlos Tavares, konsernsjef i Stellantis, har tidligere advart om at han mener et for hurtig elbilskifte vil få dramatiske konsekvenser for den europeiske bilindustrien.
Endre strategi
Stellantis har ikke det høyeste produksjonsvolumet, det er det Volkswagen som har. Stellantis har som strategi å maksimere fortjenesten per bil ved å kutte mest mulig kostnader.
Selskapet har i tillegg hatt en tilbakegang i salg, 24 prosent ned i 2023, mens Volkswagen hadde en 14 prosents økning.
Automotive News tror Stellantis' strategi ikke vil fungere like bra i tiden som kommer fordi høyere renter gjør at kundene ser etter billigere biler.
Tavares sa i februar at han «ikke var fornøyd» med å tape andeler i Europa. Konsernet måler å gjenvinne andelene de har tapt, men utfordringen er å gjøre det mens man «respekterer lønnsomheten», sa han.
Mulige løsninger inkluderer mer effektiv ordrehåndtering og nye markedsføringstaktikker, ifølge Tavares.