Undersøkelse:
Én av tre tyske elbileiere bytter til forbrenningsmotor
En ny, tysk undersøkelse viser en kraftig vridning i drivlinjepreferanser.
Undersøkelsen, som er utført av YouGov for bilforsikringsselskapet HUK-Coburg, tar utgangspunkt i de offentlige tallene for tysk bilsalg:
● Så langt i år har bare 3,4 prosent av bilbyttene – når noen selger bilen sin og kjøper en ny – vært fra biler med tradisjonell forbrenningsmotor, til elbil.
● Det er en ørliten oppgang de siste månedene – tallet fra og med juli til og med september er 3,9 prosent.
Det siste tallet er en tilbakegang fra samme periode i fjor på rundt 40 prosent, skriver HUK-Coburg. Endringen tilskrives naturlig nok at de tyske elbil-insentivene ble fjernet mot slutten av 2023.
Det er ingen grunn til å tro at dette vil svinge tilbake igjen med det aller første, ifølge en fersk undersøkelse fra selskapet.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Endret «lojalitet»
Det kanskje mest oppsiktsvekkende funnet er preferansene til bileiere som allerede eier/eide elbiler.
Når man ser alle bilbytter i 2024 under ett, viser det seg at 34 prosent av disse bileierne har forlatt elbiler og gått til innkjøp av bil med forbrenningsmotor.
HUK-Coburg sammenlikner med tidligere undersøkelser, fra 2022, der 80 prosent av elbilkjøperne oppga at de ikke hadde planer om å noensinne velge noe annet enn elektrisk igjen. Dette samsvarte også med forbrukeratferden, der var tallet så høyt som 90 prosent.
Regionale forskjeller
Undersøkelsen viser videre at ...
● 47 prosent av de spurte sier at de mener elbiler er «mindre gode» enn andre biler eller «ikke bra nok i det hele tatt».
● 29 prosent vil vente med å kjøpe elbil til det eventuelt oppstår en situasjon der kun slike er å få kjøpt.
● Én av tre er likevel villige til å betale mer enn 10 prosent mer for en elbil – gitt at det ellers er den samme bilen.
● Hybridbiler har i liten grad vært en stabil inngangsport til elbiler, tallet for bilbytte fra hybrid til elbil har aldri oversteget 20 prosent. Nå er tallet nede på 11 prosent.
● Det er store forskjeller mellom de tyske delstatene. Folk i Bayern, Schleswig-Holstein og Niedersachsen bytter oftest til elbiler, mens Sachsen-Anhalt, Sachsen og Mecklenburg-Vorpommern ligger i den andre enden av skalaen.
HUK-Coburg synes ikke å ha noen interesse av at funnene skal være slik de er – men kaller dem tvert imot «alarmerende».
Saken er også omtalt av Carup.