VANSKELIG: De store elbilmerkene opplever tunge dager i Europa. Tesla hadde en tilbakegang på 43 prosent, ifølge tall fra ACEA. Bildet er tatt i Frankrike.

Kraftig fall: 

Krisetall for elbilsalget i Europa

Europeiske bilkunder, særlig i de store markedene, snur ryggen til elbilene.

Publisert Sist oppdatert

Et elendig salg av elbiler drar ned hele bilmarkedet i Europa i august. Totalt falt nybilsalget med 18,3 prosent, melder Reuters.

Totalsalget i august er det svakeste på tre år.

Elbilsalget gikk ned med 43,9 prosent i august, hvor EUs to største elbilmarkeder, Tyskland og Frankrike, rapporterte nedgang på henholdsvis 68,8 prosent og 33,1 prosent, ifølge European Automobile Manufacturers' Association (ACEA).

– EU-institusjonene må komme med umiddelbare tiltak før de nye CO2-målene for biler og varebiler trer i kraft i 2025, mener ACEA.

Fjerde måned på rad

August var fjerde måned på rad med sviktende elbilsalg, mens det i fjor var elbilvekst så å si hver eneste måned. Det ble registrert 92.627 nye elbiler i august, i 2023 var august-tallet 165.204.

Markedsandelen til nye elbiler så langt i år er 12,6 prosent, mot 13,9 prosent i samme periode i fjor. Ladehybridene går enda mer tilbake, med 4,9 prosent, mens både bensin- og dieselandelen har økt med snaut to prosent. 

Salget hos Europas tre største bilprodusenter, Volkswagen, Stellantis og Renault, falt med henholdsvis 14,8 prosent, 29,5 prosent og 13,9 prosent, sammenliknet med i fjor.

Insentiver og toll

Teslas tall er 43,2 prosent ned, mens kinesiske SAIC falt med 27,5 prosent.

Det fallende elbilsalget skyldes blant annet at mange land har sluttet med insentiver, mens biler produsert i Kina har fått straffetoll. 

Lobbyorganisasjonen Transport & Environment uttalte nylig at markedet vil komme seg. 

De tror elbiler vil oppnå en total markedsandel på mellom 20 prosent og 24 prosent innen 2025 i EU, hovedsakelig på grunn at det kommer en rekke rimelige elbilmodeller på markedet i løpet av kort tid.