FRYKTET AV MANGE: Bildet viser Gudvangatunnelen og er en ren, generell tunnel-illustrasjon.Foto: YNGVE ÅRDAL, FIRDA
Farlige veier:
Én av tre i distriktene er utrygge på tunnelsikkerhet
NAF mener norske veier og tunneler må
vedlikeholdes i mye større grad – og at det
haster. Noen lever med farlige veier hver dag.
Noen av oss bare mens vi er på ferie.
For å ta det mange mener er det skumleste
først: tunnelene.
– Det må rett og slett legges 17,3 milliarder kroner på bordet for å møte EUs
sikkerhetskrav bare for tunnelene på
riksveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 2/2023.
– Og dette er kun for riksveiene.
Tunneler på andre type veier kommer i tillegg, sier hun.
Utspillet fra NAF kom i mai, etter at NRK meldte
om stort etterslep på sikring av tunneler bygget av
med materialet PE-skum, som kan være farlig ved
brann.
– Norge har stadig fått utsettelse på å utbedre
tunnelsikkerhet, slik den er definert av EU. Samtidig
viser en undersøkelse NAF har gjort, at over 31 prosent av folk i distriktene ikke er trygge på at tunnelsikkerheten er god. Vi kan ikke ha tunneler som er
brannbomber, sier Handagard.
I år skal fylkene fordele rundt 600 millioner kroner
øremerket tunnelsikring på fylkesveiene. Ikke overraskende mener pressesjefen i NAF at dette langt fra
er nok.
Rundt 40 prosent av oss reiser gjennom tunneler
en eller flere ganger i uken. NAF vil at tunnelene skal
ha bedre lys, bedre oppmerking, flere rømningsveier
og flere nødtelefoner.
Samferdsel er som oftest synonymt med mye penger.
Selv om det kom noen forbedringer på riksvei i
revidert nasjonalbudsjett (1,2 milliarder kroner ble
foreslått), er det langt unna målet om 100 milliarder
kroner som NAF har krevd for å ta igjen etterslepet
på vedlikehold, det meste av det på fylkesveiene.
Vei og finansiering
Riksveier: Det finnes
mellom 11 og 12.000
kilometer riksveier
i Norge. Europavei
er en riksvei. Disse
finansieres av
staten.
Fylkesveier: 44.000
km fylkesveier, som
finansieres av
fylkeskommunen.
Kommunale veier:
42.000 km.
Private veier:
90.000 km.
Tunneler: I hele
Norges land er det
1100 tunneler.
– Dette er helt enorme summer?
– Ja. I tillegg kommer 70 milliarder kroner til
rassikring.
Handagard forteller om en befaringstur NAF hadde til Hundsåna på fylkesvei 609 på Vestlandet, hvor
de tok ferge ut på fjorden og så på skredfjellet.
– Folk fortalte at de rullet ned vinduene og lyttet til
fjellet før de skulle kjøre på veien, sier Handagard.
Hittil har det gått bra, med tanke på liv tatt av ras.
Annonse
Støtte for vedlikehold
Risikoen for alvorlig ulykke er større på fylkesveiene
enn på riksveiene, når man ser på antallet kilometer
man kjører.
Og det er ingen tvil om at folk generelt føler seg
utrygge. NAFs siste Trafikantbarometer viser at 50
prosent vil ha mer vedlikehold, og prosenttallene er
størst i distriktene.
– Skal man opprettholde et ønske om spredt bosetning og tenke på bærekraft er det nødvendig å ta vare
på de veiene vi har. Rassikring, utvidelse av bredde på
veiene (en tredel av riksveiene og en femtedel av fylkesveien er for smale, mener NAF) og bedre oppmerking og midtdelere vil gjøre veiene mye tryggere.
På andreplass på prioritetslista i NAFs Trafikantbarometer kommer kollektivtrafikk, jernbane på
tredje og nye veier på fjerdeplass.
– NAF mener vedlikehold må prioriteres i større
grad enn veibygging. For hver krone som brukes på
vedlikehold, brukes det om lag fire kroner på bygging
av nye veier.
Usikkerhet om tunneler
Storbyer og sentrale strøk (1+2)
Mellomstore byer (3+4)
Distrikt (5+6)
Jeg er ikke trygg på at vedlikeholdet av tunnelene er godt nok
8,4 %
8,5 %
29,6 %
Jeg er ikke trygg på at tunnelsikkerheten i Norge er god
14,4%
16,5%
31,2 %
Kilde: NAF/Norstat 2021. N = 1000. Respondentene er delt inn i tre kommunetyper etter hvor de bor, basert på SSBs sentralitetsindeks. Indeksen går fra 1 til 6, hvor 1 er de mest sentrale kommunene og 6 er de kommunene som ligger geografisk lengst unna større arbeids- og boligmarkeder.
Elendig planlegging
En veistandard som kompenserer der du kan komme
til å svikte, er også vesentlig, mener Handagard. For
eksempel vil rydding av terreng gi færre alvorlige
ulykker og skader.
– Det er mye bedre å kjøre utfor i en grøft enn å
treffe en bergvegg eller en stein.
Nasjonal transportplan kommer til våren. NAF
setter sin lit til den når det gjelder bevilgninger.
– Når det gjelder ras pågår det nå en kartlegging
av rassikringsbehov og vedlikeholdsetterslep i
fylkeskommunene. Både for utbedring av ras og for
andre vedlikeholdsbevilgninger bør det følge penger
med og være en forpliktelse som binder et framtidig
Storting.
Handagard og NAF opplever et stort engasjement
rundt vei, som de «evig» diskuterte utbedringene av
E16 mellom Voss og Bergen.
– Dette har vært ute og inne av budsjetter flere ganger og er et godt eksempel på elendig styring av et
veiprosjekt, hvor det fortsatt er usikkert om prosjektet blir realisert.
Annonse
Gode råd
Også i hovedstaden er det mye engasjement rundt
de kommunale veiene, det vil si de fleste av veiene i
Oslo.
– Folk opplever at veiene har blitt mye dårligere.
25 prosent av veien er i en kritisk tilstand. Et hull i
veien kan være farlig for trafikksikkerheten, for
en bil betyr det kanskje en skade på bilen. For en
syklist kan det bety en alvorlig personulykke.
– Hvor skal sommerens bilturister til hovedstaden parkere?
– Ja, si det. Det er blitt færre plasser og
det har blitt veldig dyrt. Kanskje burde
man tenke på å parkere utenfor byen og ta
kollektivtransport inn til sentrum.
– Har du ellers noen gode råd til medlemmer som legger ut på veien i sommer?
– Jeg tenker umiddelbart at man
bør senke farten mer enn man tror,
spesielt på Vestlandet, her kan det være
trangt om man møter noen. Noen
av de vakeste plassene er dessverre dårlig vedlikeholdt. Riksvei 13
over Hardanger er for eksempel
en gjenganger .