TOK UT: Embjørg Wollen trodde det holdt å ta ut bompengebrikken fra en vraket bil.

Bompengefelle:

Embjørg betaler bom­penger for vraket bil

– Jeg tenkte ikke på at en vraket bil kommer på veien igjen, sier Embjørg Wollen – som må betale bompenger for den vrakede bilen.

Publisert Sist oppdatert

Sommeren 2020 kjørte Embjørg Wollen i Bærum på en bremsekloss fra en trailer som lå i veibanen der hun kjørte.

– Bilen så hel ut etterpå. Men under­siden ble fullstendig spjæret opp, forteller Wollen.

Mini Cooperen hennes fikk så store skader at forsikringsselskapet ikke fant det forsvarlig å reparere den. De betalte ut forsikringsoppgjøret til Wollen, og kondemnerte bilen, eller innløste den, som forsikringsselskapene selv sier.

– Før bilen ble kondemnert, tok jeg ut bompengebrikken, forteller hun.

VRAKET: Mini Cooperen ser ikke skadet ut, men fikk store skader på understellet.

Løpende fakturert

Tre år senere, nå i sommer, oppdager Embjørg Wollen plutselig at bilen som ble vraket, og som hun aldri trodde kom på veien igjen, likevel kjørte rundt.

Det viser seg at forsikringsselskapet Frende solgte bilen til et bilverksted høsten 2020. Verkstedet reparerte bilen – og solgte den videre til en annen privatperson høsten 2021.

Når den nye eieren av Minien har passert bompenge­stasjonene, har det vært på bompengeavtalen til Wollen – fordi den nye eieren ikke opprettet egen bompenge­avtale, og fordi Wollen ikke sa opp sin avtale med bompengeselskapet.

Embjørg Wollen tok bare ut bombrikken. Dermed er hun løpende blitt fakturert for bompasseringer av bompengeselskapet Fremtind Service for tusenvis av kroner.

Like numre

Men hvorfor oppdaget hun ikke bompengeregningene tidligere? De kom jo i nettbanken med jevne mellomrom.

Den nye bilen hennes hadde nesten likt registreringsnummer. I sommer oppdaget imidlertid hennes tidligere ektefelle at jammen er det to forskjellige numre.

– Det var jo heller ikke kjempestore beløp. Dessuten så jeg heller ikke avtalen for den vrakede bilen på sidene mine hos bompengeselskapet. Da hadde jeg jo avsluttet avtalen med én gang, forteller Wollen.

6641 kr

Det er totalt betalt 6641 kroner for bompasseringene til den vrakede bilen.

Bompengeselskapet Fremtind Service vil ikke ettergi beløpet, fordi bompenge­avtalen ikke ble sagt opp slik den skal i henhold til brukeravtalen. 

Det holder ikke å bare ta ut bompenge­brikken. Man må også kontakte bompenge­selskapet, i dette tilfellet Fremtind Service.

– Men dette er veldig kjedelig, og jeg har stor forståelse for at Wollen synes dette er ugreit, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.

Får ikke vite

Autopass-utstederne, som Fremtind Service, får ikke informasjon når kjøretøy vrakes eller kondemneres.

– Forsikringsselskapets overtakelse av bilen er derfor å betrakte som et hvilket som helst annet eierskifte. Kunde­senteret vårt kjenner til problematikken med biler som kommer tilbake på veien etter vraking eller kondemnering, men det er et lite antall saker, sier Skovly.

Les vår oppfølgersak under: