Sommeren 2020 kjørte
Embjørg Wollen i Bærum på en bremsekloss fra en trailer som lå i veibanen der
hun kjørte.
– Bilen så hel
ut etterpå. Men undersiden ble fullstendig spjæret opp, forteller Wollen.
Mini Cooperen
hennes fikk så store skader at forsikringsselskapet ikke fant det forsvarlig å
reparere den. De betalte ut forsikringsoppgjøret til Wollen, og kondemnerte
bilen, eller innløste den, som forsikringsselskapene selv sier.
– Før bilen ble
kondemnert, tok jeg ut bompengebrikken, forteller hun.
Løpende
fakturert
Tre år senere,
nå i sommer, oppdager Embjørg Wollen plutselig at bilen som ble vraket, og som
hun aldri trodde kom på veien igjen, likevel kjørte rundt.
Det viser seg
at forsikringsselskapet Frende solgte bilen til et bilverksted høsten 2020.
Verkstedet reparerte bilen – og solgte den videre til en annen privatperson
høsten 2021.
Når den nye
eieren av Minien har passert bompengestasjonene, har det vært på
bompengeavtalen til Wollen – fordi den nye eieren ikke opprettet egen
bompengeavtale, og fordi Wollen ikke sa opp sin avtale med bompengeselskapet.
Embjørg Wollen tok
bare ut bombrikken. Dermed er hun løpende blitt fakturert for bompasseringer av
bompengeselskapet Fremtind Service for tusenvis av kroner.
Annonse
Like numre
Men hvorfor
oppdaget hun ikke bompengeregningene tidligere? De kom jo i nettbanken med
jevne mellomrom.
Den nye bilen hennes
hadde nesten likt registreringsnummer. I sommer oppdaget imidlertid hennes
tidligere ektefelle at jammen er det to forskjellige numre.
– Det var jo
heller ikke kjempestore beløp. Dessuten så jeg heller ikke avtalen for den vrakede
bilen på sidene mine hos bompengeselskapet. Da hadde jeg jo avsluttet avtalen
med én gang, forteller Wollen.
Det er totalt betalt
6641 kroner for bompasseringene til den vrakede bilen.
Bompengeselskapet
Fremtind Service vil ikke ettergi beløpet, fordi bompengeavtalen ikke ble sagt
opp slik den skal i henhold til brukeravtalen.
Det holder ikke å bare ta ut
bompengebrikken. Man må også kontakte bompengeselskapet, i dette tilfellet
Fremtind Service.
– Men dette er
veldig kjedelig, og jeg har stor forståelse for at Wollen synes dette er
ugreit, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.
Annonse
Får ikke vite
Autopass-utstederne,
som Fremtind Service, får ikke informasjon når kjøretøy vrakes eller kondemneres.
– Forsikringsselskapets
overtakelse av bilen er derfor å betrakte som et hvilket som helst annet
eierskifte. Kundesenteret vårt kjenner til problematikken med biler som kommer
tilbake på veien etter vraking eller kondemnering, men det er et lite antall
saker, sier Skovly.