ØKER: i5 er en av mange elbilmodeller som bidrar til at BMW selger stadig flere elbiler.

Elektrisk premiumsalg:

Vekst for BMW, tilbakegang for Mercedes

De tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz har alle et bredt utvalg av elbiler, men med et ganske ulikt salgsresultat.

Publisert

Resultatene til Audi, BMW og Mercedes-Benz viser svært ulike trender når det gjelder elbilsalget i andre kvartal.

BMW leverte 107.933 elbiler på verdensbasis, en vekst på 22 prosent sammenliknet med samme periode i fjor, melder Automotive News (for abonnenter).

For Mercedes-Benz er situasjonen en helt annen. Selskapet leverte 45.800 biler i perioden, en nedgang på 25 prosent. Mercedes-Benz begrunner dette med svakere etterspørsel i viktige markeder, i tillegg til at mange merker selger biler til strekt rabatterte priser.

For Audis del er det stabilt. 41.000 elbiler er så å si det samme som i fjor.

Les også:  Audi vurderer å legge ned Q8-produksjonen

Av det totale salget til BMW i andre kvartal av 2024 var 17,4 prosent elbiler, som gjør at merket har hatt en jevn vekst i salget av elbiler over de senere årene. Audi og Mercedes-Benz har en langt lavere elbilandel, med henholdsvis 9,4 og 9,2 prosent i andre kvartal. For Audi er andelen lik fjoråret, mens Mercedes-Benz går tilbake.

I Norge er det en negativ utvikling for alle de tre merkene så langt i år, også i andre kvartal. Audi har levert flest nye elbiler av de tre, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, med 1508 biler, en tilbakegang på 16 prosent, sammenliknet med andre kvartal i 2023. BMW ligger rett bak med 1505 elbiler, 30 prosent bak fjoråret.

Mens Mercedes-Benz sliter enda mer. Kvartalet er 57 prosent svakere enn i 2023, med 510 elbiler.

Totalt for elbilene i andre kvartal i Norge er tallene tre prosent bedre enn i fjor, 31.949 enheter ble levert fra april og ut juni.