ULIKT: Sverige har en markant nedgang i elbilsalget, Danmark det motsatte.

Store forskjeller:

Elbilsalget tar av i Danmark

Leveringstall fra Danmark, Norge og Sverige viser med tydelighet at insentiver er en viktig ingrediens i elbilsalget.

Publisert

I Danmark økte salget nye elbiler i juli med nesten 70 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, og ga en elbilandel på 51,5 prosent, melder Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Danmark hadde som eneste skandinaviske land en liten økning i nybilsalget i juli, på 2,5 prosent. Både i Norge og Sverige falt nybilsalget. I Norge med hele 14 prosent, mens nedgangen i Sverige var på drøyt sju prosent.

Ned i øst

I Sverige går elbilandelen ned, noe som henger sammen med at insentivene for kjøp av elbil ble fjernet for en tid tilbake.  

En tredel av alle nybilkjøperne i Sverige valgte elbil i juli, noe som er en nedgang på 18 prosent sammenlignet med juli i fjor.

– I juli utgjorde privatandelen av nye elbilkjøp i Sverige kun 18 prosent, mens den i Norge var over 55 prosent. Det er altså svensk næringsliv som i stor grad går elektrisk, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV, i en pressemelding.

Bensinbiler på vei ut

Solberg Thorsen mener dette viser at elbilinsentiver må til for å holde fart i elektrifiseringen. I Danmark, som i dag har gode insentiver ved elbilkjøp, ligger andelen privatkjøpte nye elbiler på 50 prosent.

Den totale elbilandelen i Norge i juli var på 92 prosent.

Både i Danmark og Sverige, som i Norge, er det en klar tendens at særlig salget av rene bensinbiler går kraftig ned. I Sverige er det i stedet en markant økning i andel ladehybrider, med 24 prosent i juli. Til sammenlikning var andelen i Danmark på rundt fire prosent og to prosent i Norge.

– Den tydelige økningen i salget av ladbare bensinhybrider i Sverige har kommet parallelt med nedgangen i elbilsalget. Dette henger igjen sammen med at svenskene fjernet elbil-insentivene og at biler med andre drivlinjer er mer konkurransedyktige enn elbilene, sier Solberg Thorsen.