Det viser tall som ble presentert av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) torsdag.
Tallene er en nedgang på 14 prosent fra samme måned i fjor, og nesten 34 prosent lavere enn registreringstallene fra pandemisommeren i 2020.
Samtidig steg aktiviteten på bruktbilmarkedet, med en økning i antall eierskifter på drøyt tre prosent målt mot juli i 2023.
Perfekt storm
Juli har de siste årene utviklet seg til å bli en av de svakeste månedene i nybilmarkedet, og årets tall setter den trenden på spissen – når en hel serie faktorer virker inn samtidig:
Høyere renter og inflasjon svekker nordmenns kjøpekraft.
Bilfabrikantene har ikke lansert modeller nylig som er virkelig attraktive.
Myndighetene har svekket insentiver for elbilistene, som nå står over 90 prosent av nybilkjøpene.
Avgiftstrykket er forsterket for ladehybrider, en kategori som vokser internasjonalt, men som i Norge har falt fra åtte til to prosent markedsandel på et år.
OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen synes det er vanskelige trender å tolke, for ikke alle nyregistreringer er biler som er sendt ut av butikk og til kjøper. Flere bilaktører har registrert biler på eget firma eller selskap, før bilene siden blir solgt til privatpersoner eller for eksempel går ut som leasingbiler – slik MG gjorde tidligere i sommer.
– Nybilsalget er også preget av store avslag og rabatter, og det er mange «lagerbiler» som i juli har fått ny eier. Nå kjempes det hardt for hvert eneste salg, sier Solberg Thorsen, som i en pressemelding beskriver nybilsalget nå som ganske nervøst, og med større svingninger enn før.
– Det gjør det vanskeligere å se trender. Fortsetter tendensen vi ser akkurat nå, kan det gå mot et nybilsalg i år som til og med ender under 120 000 nye personbiler, altså godt under 2023 som endte med 127 000 nye biler. Men ting endrer seg fort, så uvissheten er stor, sier Solberg Thorsen.
Det som derimot er ganske sikkert, er at kinesiske produsenter sakte, men sikkert forbedrer sin posisjon i Norge.
– Det er ingen tvil om at flere kinesiske bilprodusenter treffer det norske markedet godt, og at de har biler som tilfredsstiller det mange nybilkjøpere ønsker seg, både når det gjelder størrelse, utstyr og ikke minst pris, sier Solberg Thorsen.
Mens kinesiske produsenter rammes av straffetoll på inntil 38 prosent i EU-området fra juli, selges kinesiske biler uten straffetoll i Norge.
Det betyr ikke bare at de beholder posisjonen som relativt prisgunstige i det norske markedet, men kan også føre til at Norge blir et av de europeiske markedene kinesiske produsenter prioriterer.
Annonse
VW på topp
Men det er et europeisk merke som topper registreringstallene i juli, der Volkswagen både er største merke og mest populære modell med sin ID.4. – For mange er prisen stadig viktigere enn hvor bilen er produsert, men vi ser også at også velkjente europeiske og andre bilmerker holder en sterk posisjon blant bilkjøperne, sier Solberg Thorsen.
Forøvrig har elbilene en markedsandel i juli på 91,9 prosent.
Diesel har en andel på 2,54, hybrid 2,48 og ladehybrider 2,37 prosent.
Det ble solgt 45 bensinbiler, tilsvarende en markedsandel på 0,7 prosent. I juli for 20 år siden, tilbake i 2004, ble det førstegangsregistrert 7239 bensinbiler.