STORT UTVALG: Elbilens inntog har også ført med seg en rekke nye merker, i all hovedsak fra Kina.

Merkevarelojalitet:

Elbilkunder bryr seg mindre om merker

En europeisk undersøkelse viser at elbilene rokker ved gamle merkevaretradisjoner. Det åpner døren for nye produsenter.

Publisert

– Den raske utviklingen i elbilmarkedet gjør at etablerte produsenter ikke lenger kan stole på merkevarelojalitet alene for å sikre markedsandel, sier  Ajay Bhatia, administrerende direktør i mobile.de og leder for Adevintas globale mobilitetsportefølje, i en pressemelding.

Adevinta er Schibsteds internasjonale rubrikkselskap.

Selskapet har gjort en undersøkelse rundt merkelojalitet som viser at elbilkjøpere skiller seg fra dem som tradisjonelt sett har kjøpt biler med forbrenningsmotor.

– For å fange oppmerksomheten til en ny generasjon elbilkjøpere er det derfor nødvendig å bygge tillit ved å redusere bekymringer rundt viktige hindringer for overgangen, som kostnad og rekkevidde.

Dropper lojalitet

Men fortsatt er merkevarens omdømme et viktig element i kjøpsbeslutninger. For 45 prosent av europeiske forbrukere er det den viktigste faktoren når de ser etter et nytt kjøretøy, og nesten en tredjedel (31 prosent) har historisk sett kjøpt kjøretøy fra samme merke.

Samtidig kommer det fram at overgangen til elbiler har gjort noe med folks holdninger til omdømme og tradisjon. Undersøkelsen viser at mange er villige til å droppe lojalitet for å få kjøretøyet som oppfyller deres behov. 

Mer enn en fjerdedel av de spurte sier det er mer sannsynlig at de ville kjøpt en bil fra et nytt eller ukjent merke hvis det er snakk om en elbil, enn om det var snakk om en bil med forbrenningsmotor.

Adevinta trekker fram flere faktorer som påvirker. Rekkevidde, pris og tilgjengelighet er elementer som får forbrukerne til å vurdere merker de kanskje ikke er kjent med. 

For eksempel vil nesten fire av ti (39 prosent) forbrukere vurdere å kjøpe en elbil fra et nytt eller ukjent merke hvis det overgår andre modeller når det gjelder rekkevidde. Over en tredjedel (35 prosent) ville gjort det samme hvis den var billigere enn andre modeller; og mer enn én av fire (26 prosent) ville vurdere å kjøpe en elbil fra et nytt eller ukjent merke hvis kjøretøyet kunne leveres raskere.

Men det er også skepsis

Det er anslått at veksten for elbilene i Europa vil være på 18 prosent fra år til år framover, og inntoget av biler fra Kina har allerede gjort seg merkbart gjeldende. Det er ventet at én av fire elbiler som selges i Europa i år, er produsert i Kina.

Alt er likevel ikke helt mørkt for de etablerte, europeiske, produsentene, mener Adevinta.

Omdømme betyr fortsatt en god del, og det tar tid å bygge opp. 29 prosent av deltakerne i undersøkelsen sier de ikke stoler på at et kjøretøy produsert av nye merker, er pålitelige eller godt bygget.

Fra en liste på ti merker bestående av etablerte og nye produsenter, ser forbrukerne Volkswagen (41 %), BMW (40 %) og Tesla (27 %) som de mest  pålitelige. 

I den andre enden av skalaen finner man nye merker som Polestar (6 %), MG (4 %), Byd (4 %) og Lynk & Co (3 %).

På spørsmål om hvilke av merkene som produserer elbiler som har det beste omdømmet, kom Tesla på topp med 48 %, fulgt av Volkswagen og BMW, begge med 26 %. 

Her var det bare 11 % som mente Polestar fortjente et godt omdømme, mens Byd lå enda lavere, med 9 %.