Tallene kommer fra et hold som har god grunn til å følge med på forskjellene: GDV, tyske forsikringsselskapers bransjeorganisasjon.
Tallgrunnlaget omfatter perioden 2019 til 2021 og cirka 319.000 forsikrede biler per år. Alle modellene måtte være representert med over 2000 eksemplarer for å komme med i oversikten, opplyser GDVs pressetalsperson Kathrin Jarosch til Motor.
Hovedfunnet er at elbiler er dyrere å reparere – men at disse bilene, med sine førere, både forårsaker og er involvert i færre ulykker enn biler med forbrenningsmotorer.
I sammenlikningen er 37 modellpar satt opp mot hverandre. Dette er gjort på en måte som sikkert vil høste både anerkjennelse og kritikk.
Konklusjonen er altså at det koster 30 til 35 prosent mer å reparere en elbil.
GDV viser til fire årsaker:
1: Batteriene er dyre.
2: Usikkerhet. Elbiler er fortsatt et såpass nytt fenomen at mange ikke kan nok om dem. Derfor opererer for eksempel enkelte verksteder med veldig store sikkerhetsmarginer.
3: For få verksteder.
4: Høyere timepriser for reparasjon av elbiler, et punkt som antakelig henger sammen med det foregående.
Annonse
Forlanger endringer
Forsikringsbransjen ønsker alltid å holde utgifter på et lavest mulig nivå, men deres forslag – eller krav – gir mening uansett.
GDV forlanger forsterket batteribeskyttelse i bilene, og at verksteder skal ha bedre tilgang på verktøy for batterianalyser.
Dessuten setter organisasjonen fingeren på et potensielt svært viktig punkt, når den med ettertrykk krever at det må bli bedre rutiner for hel eller delvis reparasjon av batteripakkene. GDV viser her til både kostnader og miljøhensyn.
– Hvis prisen for elbilskiftet spinner ut av kontroll, vil også aksepten synke. Det kan vi ikke risikere, sier styreleder Heinz Gressel.