- Dette har vi kjempet for lenge og nå ser det ut til å være bokstavelig talt innenfor rekkevidde, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
NAF har etterlyst en bransjestandard for hva bilselgerne skal opplyse om når de selger elbiler. Og særlig opplysningene som omhandler realistisk rekkevidde om vinteren.
I øyeblikket jobbes det på europeisk nivå for å få en offisiell rekkeviddetest i minus sju grader, sier Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening til Bilnytt.no.
Det er temperaturer som gir et godt gjennomsnitt for nordiske vinterforhold.
– Dette er helt i tråd med det vi har krevd. Noen har trodd at NAF vil ha en egen norsk vintertest av rekkevidde. Det stemmer ikke. Vi har alltid ment at det må komme på plass en offisiell test innenfor WLTP-systemet, slår Camilla Ryste fast.
Annonse
Allerede neste år
NAF har også gjennom sitt europeiske nettverk i FIA (Federation Internationale de l'Automobile) satt i gang lobbyvirksomhet inn mot EU for å få på plass test av vinterrekkevidde.
– Dette kan gå såpass fort at tallene kan være klare allerede fra neste år, sier Ryste.
Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km til Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10–80 prosent.