NEVNES MED HVERT SITT FORTEGN: En del eiere rapporterer om motortrøbbel for Hyundai Ioniq 5. Tesla Model Y har sitt, men motorene får generelt et OK-stempel.Foto: PETER RAAUM
Undersøkelse fra USA:
Elbiler er langt mindre pålitelige enn bensinbiler
Ifølge en amerikansk forbrukerrapport er det hele 79 prosent flere feil på elbiler enn på biler med forbrenningsmotorer.
Men merk at begge undersøkelsene teller det totale antallet feil – både det bagatellmessige og problemer som fører til at bilen ikke flytter seg.
To ting skiller likevel: J.D. Power inkluderer noen problemer som strengt tatt er brukerfeil, siden all rapportering er med. Så langt går ikke Consumer Reports.
Og i den totale merkeundersøkelsen (se nederst) har sistnevnte gått gjennom svarene og vektet dem omhyggelig.
Premissene er slik:
12 til 20 faktorer er vurdert, alt etter hva bilene er utstyrt med. Ladehybrider er naturligvis den eneste biltypen der samtlige kategorier er inkludert.
Disse kategoriene graderes for å finne frem til et tall som kan si noe om bilenes pålitelighet. En ikke-essensiell interiørdetalj som lett knekker, teller derfor svært lite – man kan jo bruke bilen likevel. En motor som bryter sammen, vil derimot telle tilsvarende mye.
Det er modellårene 2021 til 2023 som er vurdert.
Annonse
Motortrøbbel
De viktigste elbil-problemene handler typisk om motorene, batteriene og lading.
Noen modeller nevnes som gjengangere i så måte. Ford Mustang Mach-E, Subaru Solterra, Toyota bZ4X, Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.4, Kia Niro og Kia EV6 er blant disse.
– De fleste elbiler lages enten av selskaper som Rivian, som er helt ferske i bilbransjen generelt, eller av eldre, tradisjonsrike produsenter som ikke har holdt på med elbiler lenge, sier Consumer Reports' testsjef Jake Fischer.
Han mener derfor at mye av trøbbelet er typiske «voksesmerter».
Fischer kommenterer Tesla spesielt, fordi produsenten illustrerer noen av Consumer Reports' poenger.
● For det første er Tesla en ung produsent, men tross alt helt i øvre sjikt hva elbilerfaring angår.
● Dernest er Tesla en av produsentene som har et visst sprik mellom modellene. De to nyeste, Model 3 og Model Y, oppnår for første gang høye nok poengsummer til at organisasjonen gir dem sitt «anbefalt»-stempel.
● Til sist er det også slik at Tesla nyter godt av den nevnte vektingen. Javisst er det en del rapporterte problemer med lakk, byggekvalitet, lister og dørhåndtak, og alt dette trekker ned. Men de viktigste bilkomponentene er, med Fischers ord, «generelt pålitelige». Og det er altså viktigst, ifølge Consumer Reports' kriterier.
Annonse
Sprikende hybridtall
De gode tallene for hybrider tilskrives det faktum at mange av dem er laget av Toyota og Lexus, som kommer sedvanlig godt ut av merke-totalvurderingen (se liste under).
De dårlige tallene for ladehybrider er ikke like enkle å forklare.
Consumer Reports viser til at disse bilene rett og slett er mer kompliserte enn andre. Dessuten kan det være at resultatet, fra et ikke altfor stort utvalg biler, bli trukket ned av noen enkeltmodeller som gjør det dårlig. Siden organisasjonen viser til amerikanske Chrysler Pacifica som et eksempel, behøver kanskje ikke europeiske bileiere bekymre seg nevneverdig.
Totalscore for merkene, uavhengig av drivlinje
Merke
Oppnådd sum, av maks 100
Lexus
79
Toyota
76
Mini
71
Acura
70
Honda
70
Subaru
69
Mazda
67
Porsche
66
BMW
64
Kia
61
Hyundai
56
Buick
55
Infiniti
53
Tesla
48
Ram
46
Cadillac
45
Nissan
45
Genesis
44
Audi
43
Chevrolet
43
Dodge
42
Ford
40
Lincoln
38
GMC
36
Volvo
28
Jeep
26
Volkswagen
26
Rivian
24
Mercedes
23
Chrysler
18
Disse merkene er utelatt på grunn av for dårlig tallgrunnlag: Polestar, Alfa Romeo, Fiat, Jaguar, Land Rover, Lucid, Maserati og Mitsubishi. Kilde: Consumer Reports