I tre tiår har analyseselskapet J.D. Power undersøkt kvaliteten på nye biler solgt i USA.
Aldri har resultatene vært dårligere enn i år.
Selskapet måler antallet eier-rapporterte feil per 100 biler av de forskjellige merkene. I den siste undersøkelsen var det 93.380 personer som svarte.
Gjennomsnittet var 192 feil per 100 biler. Dette er en økning fra 180 i 2022 og 162 i 2021. Disse to siste økningene, på henholdsvis 6,5 og 11 prosent, er de største som er målt. Den tidligere «rekorden» var på 3 prosent, skriver Automotive News.
Men la oss ta forbeholdene med en gang: Dette er altså i USA. Derfor er det mange av modellene som knapt finnes i Europa.
Når for eksempel Toyota ender under snittet, skyldes det i stor grad problemer med det nye stereo-systemet i pickupen Tundra. Og denne modellen er det ikke solgt et eneste eksemplar av i Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Det er også greit å huske at rapporteringen kommer direkte fra eierne, og at den dreier seg om alt.
For eksempel nevnes dører som ikke er enkle nok å åpne, typisk nye modeller med utradisjonelle løsninger, ganske hyppig. Ikke-fungerende trådløs mobillading er også en gjenganger.
Annonse
Amerikanske på topp
Likevel er det interessante tall J.D. Power har samlet inn:
● En rekke amerikanske merker gjør det svært bra. Dodge topper foran Ram, med fjorårsvinneren Buick på fjerde, Chevrolet på femte og GMC på sjette.
● Europeere er i høyeste grad med, men kanskje ikke nøyaktig slik alle ville ha forventet. Alfa Romeo er nummer to, og Porsche er nummer sju. Merker som Audi, Volkwagen og Volvo må finne seg i å havne nesten nederst.
Japanske merker skuffer
● Den tradisjonellenull-feil-garantisten Lexus plasserer seg bra, men slett ikke best. Og konsernsøskenet Toyota ender altså på et totaltall som ligger under snittet.
● Viktige, japanske merker som Mazda, Acura og Infiniti ligger også under gjennomsnittet. De to siste er luksusmerkene til henholdsvis Honda og Nissan, som begge kommer høyere på listen – kanskje har luksusbil-eierne høyere forventninger.
● Hvor nye modellene er, spiller inn – nylanseringer betyr flere feil, mens en fortsettelse av det samme utvalget har gitt muligheter til å justere. Dette har Stellantis og General Motors' merker tjent på, men for eksempel Ford slitt med.
Annonse
Elbiler klart sist
● De rene elbil-merkene Tesla og Polestar har de desidert dårligste tallene av samtlige biler i undersøkelsen. Tesla er blant merkene som faller mest, mens Polestar, på sisteplass, faktisk har forbedret seg. Likevel er ingen av disse merkene egentlig med i den offisielle rangeringen, fordi begge nektet J.D. Power å innhente opplysninger fra eiere i enkelte stater.
– Jeg kan ikke se noe av dette vil bli bedre med det første, kommenterer bilanalysesjef Frank Hanley i J.D. Power – om problemene, generelt.
Rapporterte feil per 100 biler
Merke
2023
2022
Endring i feil fra i fjor, +/-
Dodge
140
143
-3
Ram
141
186
-45
Alfa Romeo
143
211
-68
Buick
162
139
23
Chevrolet
166
147
19
GMC
167
162
5
Porsche
167
200
-33
Cadillac
170
163
7
Kia
170
156
14
Lexus
171
157
14
Genesis
176
156
20
Mini
179
168
11
Nissan
180
167
13
Maserati
182
255
-73
Jaguar
185
210
-25
Subaru
185
191
-6
Hyundai
188
185
3
Honda
190
183
7
Jeep
191
199
-8
BMW
192
165
27
Gjennomsnitt, alle merker
192
180
12
Mitsubishi
193
226
-33
Toyota
194
172
22
Ford
201
167
34
Mercedes-Benz
201
189
12
Land Rover
203
193
10
Mazda
203
180
23
Acura
207
192
15
Lincoln
208
167
41
Infiniti
212
204
8
Audi
221
239
-18
Volkswagen
249
230
19
Chrysler
250
265
-15
Volvo
250
256
-6
Tesla*
257
226
31
Polestar*
313
328
-15
* utenfor rangeringen, se teksten for forklaring. Kilde: J.D. Power