FLEST FEIL? Tesla Model S og Polestar 2 under rekkeviddetesten i sommer.

USA-undersøkelse:

Bensinbiler med best kvalitet, Polestar og Tesla skuffer stort

Kvaliteten på nye biler kan ha nådd et nytt bunnivå, ifølge en stor, amerikansk gjennomgang av rapporterte feil per bilmerke.

Publisert Sist oppdatert

I tre tiår har analyseselskapet J.D. Power undersøkt kvaliteten på nye biler solgt i USA.

Aldri har resultatene vært dårligere enn i år.

Selskapet måler antallet eier-rapporterte feil per 100 biler av de forskjellige merkene. I den siste undersøkelsen var det 93.380 personer som svarte.

Gjennomsnittet var 192 feil per 100 biler. Dette er en økning fra 180 i 2022 og 162 i 2021. Disse to siste økningene, på henholdsvis 6,5 og 11 prosent, er de største som er målt. Den tidligere «rekorden» var på 3 prosent, skriver Automotive News.

Klare forbehold

Men la oss ta forbeholdene med en gang: Dette er altså i USA. Derfor er det mange av modellene som knapt finnes i Europa.

Når for eksempel Toyota ender under snittet, skyldes det i stor grad problemer med det nye stereo-systemet i pickupen Tundra. Og denne modellen er det ikke solgt et eneste eksemplar av i Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Det er også greit å huske at rapporteringen kommer direkte fra eierne, og at den dreier seg om alt.

For eksempel nevnes dører som ikke er enkle nok å åpne, typisk nye modeller med utradisjonelle løsninger, ganske hyppig. Ikke-fungerende trådløs mobillading er også en gjenganger.

Amerikanske på topp

Likevel er det interessante tall J.D. Power har samlet inn:

En rekke amerikanske merker gjør det svært bra. Dodge topper foran Ram, med fjorårsvinneren Buick på fjerde, Chevrolet på femte og GMC på sjette.

Europeere er i høyeste grad med, men kanskje ikke nøyaktig slik alle ville ha forventet. Alfa Romeo er nummer to, og Porsche er nummer sju. Merker som Audi, Volkwagen og Volvo må finne seg i å havne nesten nederst.

Japanske merker skuffer

Den tradisjonelle null-feil-garantisten Lexus plasserer seg bra, men slett ikke best. Og konsernsøskenet Toyota ender altså på et totaltall som ligger under snittet.

Viktige, japanske merker som Mazda, Acura og Infiniti ligger også under gjennomsnittet. De to siste er luksus­merkene til henholdsvis Honda og Nissan, som begge kommer høyere på listen – kanskje har luksusbil-eierne høyere forventninger.

Hvor nye modellene er, spiller inn – nylanseringer betyr flere feil, mens en fortsettelse av det samme utvalget har gitt muligheter til å justere. Dette har Stellantis og General Motors' merker tjent på, men for eksempel Ford slitt med.

Elbiler klart sist

De rene elbil-merkene Tesla og Polestar har de desidert dårligste tallene av samtlige biler i undersøkelsen. Tesla er blant merkene som faller mest, mens Polestar, på sisteplass, faktisk har forbedret seg. Likevel er ingen av disse merkene egentlig med i den offisielle rangeringen, fordi begge nektet J.D. Power å innhente opplysninger fra eiere i enkelte stater.

– Jeg kan ikke se noe av dette vil bli bedre med det første, kommenterer bilanalysesjef Frank Hanley i J.D. Power – om problemene, generelt.

Rapporterte feil per 100 biler

Merke 2023 2022 Endring i feil fra i fjor, +/-
Dodge140143-3
Ram141186-45
Alfa Romeo143211-68
Buick16213923
Chevrolet16614719
GMC1671625
Porsche167200-33
Cadillac1701637
Kia17015614
Lexus17115714
Genesis17615620
Mini17916811
Nissan18016713
Maserati182255-73
Jaguar185210-25
Subaru185191-6
Hyundai1881853
Honda1901837
Jeep191199-8
BMW19216527
Gjennomsnitt, alle merker19218012
Mitsubishi193226-33
Toyota19417222
Ford20116734
Mercedes-Benz20118912
Land Rover20319310
Mazda20318023
Acura20719215
Lincoln20816741
Infiniti2122048
Audi221239-18
Volkswagen24923019
Chrysler250265-15
Volvo250256-6
Tesla*25722631
Polestar*313328-15

* utenfor rangeringen, se teksten for forklaring. Kilde: J.D. Power