VEKSTBIL: Introduksjonen av EX30 tidligere i år gjør at Volvos salg har en stigende kurve.

Halvårsresultat:

Elbilene løfter Volvo

Volvo Cars øker salget, og det er særlig én ny modell som bidrar.

Publisert Sist oppdatert

Juniresultatet til Volvo Cars viser en liten vekst i leveringer av nye biler. 71.514 biler er åtte prosent bedre enn samme periode i fjor.

Og det er de elektrifiserte bilene som bidrar til økningen. 

– Jeg er spesielt fornøyd med de fortsatt sterke salgstallene til EX30, sier Björn Annwall, nestsjef i Volvo Cars, i en pressemelding.

Selskapets salg av elektrifiserte modeller, elbiler og ladehybrider, økte med 41 prosent sammenlignet med samme periode i fjor og utgjorde 48 prosent av alle solgte biler i løpet av juni. Andelen helelektriske biler utgjorde 26 prosent av alle solgte biler for måneden.

EX30 kom for salg i år, i tillegg har Volvo elbilmodellene EX40 og C40, mens produksjonen av EX90 så vidt er i gang.

Les testen av Volvo EX30 her.

Så langt i år har Volvo Cars levert ut 388.073 biler, som er 14 prosent over fjoråret.

90.760 av disse var elbiler, en økning 53 prosent fra i fjor. Det er særlig i Europa salget av elbilene har skutt fart, her er veksten fra i fjor på 80 prosent. 

I Norge har Volvo økt leveringene med 18 prosent, til 5439 biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er EX30 som er den store motoren, med 3776 biler, 69 prosent av merkets leveringer i Norge. Det gjør modellen til den nest mest populære personbilen så langt i år i Norge, etter Tesla Model Y.