TOPP 3: Tesla Model 3 gjør et comeback på pallen, samtidig er det MG som gjør det største bykset, men det er Tesla Model Y som er klart mest populær i juni.

Nybilsalget, juni:

Tesla størst, MG med knallmåned

Registeringstallene for nye personbiler går opp og ned for hver måned. En svak mai måned ble fulgt opp av en god juni.

Publisert Sist oppdatert

I 2024 har det vært uvanlig ujevnt når det gjelder registering av nye biler. Mai var veldig svak, med en nedgang på 23 prosent, sammenliknet med året før. Juni, derimot, havnet 12,5 prosent over 2023, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

– Med de svingningene vi har sett i nybilsalget så langt i år, er det overraskende at vi ikke ligger lenger bak fjoråret. Andre halvår gir vanligvis et høyere nybilsalg enn første. Fortsetter det slik vi ser nå, kan 2024 ende med rundt 130.000 nye personbiler, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV, i en pressemelding.

Etter et halvt år er det registeret totalt 61.258 nye personbiler, som er åtte prosent under fjoråret. Tallet for juni var 17.512.

Unaturlig

– Fasiten får vi først ved årsskiftet, men nybilmarkedet er annerledes og unaturlig for tiden. Man kan spekulere rundt årsakene, men til en viss grad gjenspeiler det nok både økonomisk usikkerhet og at mange har det trangere. Nybilsalget er gjerne en slags temperaturmåler på folks økonomi, sier han. Og det er fortsatt moderasjon og rimeligere biler som preger nybilkjøpernes valg nå, slik var det ikke for få år siden.

Det største merket i juni var Tesla, med en markedsandel på 21 prosent, fulgt av Toyota med 18,5 prosent. 

Det japanske merket har skikkelig vind i seglene og kan vise til en vekst på 115 prosent sammenliknet med juni i fjor, mens Tesla økte med seks prosent.

NOEN: De nye reglene for kjøring i kollektivfeltene rundt Oslo har gjort at biler som går på hydrogen har blitt mer attraktive. Det ble registrert åtte nye Toyota Mirai i juni. Det monner ikke så mye, men Toyota totalt hadde en meget sterk måned med 3243 biler.

MG er den store overraskelsen på tredjeplass, med en markedsandel på 12,5 prosent, en vekst på ville 493 prosent. Årsaken til MGs formidable tall er at importøren og forhandlerne har registrert et stort antall biler som ikke tilfredsstiller nye EU-krav som slår inn fra 7. juli.

MG registrerte 2195 biler, noe som er mer enn en en dobling av deres forrige rekord fra desember 2022, som var på 1067.

Høy elbilandel

7. juli trer nye EU- og EØS-regler for typegodkjenning i kraft. Disse reglene sier at biler som skal nyregistreres, blant annet må være utstyrt med EDR, også kjent som en «sort boks».

– Poenget vårt er å ha en masse biler tilgjengelig. Og det er en kombinasjon av biler som går til kunder og biler som vi har registrert opp, sa Jan-Kåre Holmedal, administrerende direktør for MG-importøren Norwegian Mobility Group, om deres strategi nylig.

Solberg Thorsen i OFV trekker også fram over halvparten av alle nye personbiler i juni er registrert på næring, ikke privatpersoner, og tror dette også kan ha en sammenheng med de nye direktivene.

– Det er med på å forklare de høye registreringstallene i juni. Spørsmålet er om en del av de allerede registrerte nye bilene kommer som eierskifter i tiden framover.

Det kan med andre ord bety færre nybilregisteringer i tiden som kommer.

Elbilandelen i juni var nær 80 prosent, og i første halvår totalt er den på 85 prosent. En liten økning sammenliknet med i fjor. Andelen rene bensin- og dieselbiler utgjorde samlet kun 3,7 prosent, mens andelen bensinhybrider var 7,9 prosent, en klar økning i andel og antall.

Modellstatistikken, juni

# Merke Modell Antall solgte biler
1.TeslaModel Y2324
2.TeslaModel 31334
3.MGMG41171
4.VolvoEX301080
5.ToyotaYaris Cross998
6.VolkswagenID.4834
7.ToyotabZ4X765
8.ToyotaRAV4573
9.AudiQ4 e-tron543
10.MGMarvel R527

Kilde: OFV

Merkestatistikken, juni

# Merke Antall solgte biler
1.Tesla3672
2.Toyota3243
3.MG2195
4.Volvo1576
5.Volkswagen1286
6.Hyundai766
7.Audi632
8.BMW577
9.Skoda469
10.Nissan438

Kilde: OFV