I HAVN: De første Kia EV6 har ankommet Norge og Drammen havn.
I HAVN: De første Kia EV6 har ankommet Norge og Drammen havn.

Kia EV6:

Nå er denne hekken omsider på norsk jord

Bakenden på Kia EV6 blir nok nesten like omdiskutert som byen du ser i bakgrunnen, Drammen. Nå er de første bilene i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Men modellens betydning for Kia er udiskutabelt. Bilen markerer starten på en helt ny epoke, der ytterligere seks helelektriske modeller skal produseres på den samme plattformen (E-GMP) innen 2026.

Her kan du lese flere detaljer om bilen.

Nå har de aller første EV6 blitt losset av «Morning Lily» på Drammen Havn. Etter planen leveres de aller første kundebilene allerede i slutten av oktober.

Kia: – En merkedag for oss

Administrerende direktør i Kia Norge AS, Irene Solstad, gleder seg.

– Endelig er de første bilene i Norge. Dette er en merkedag for oss og Bertel O. Steen. Jeg måtte selv dra til havna i dag for å oppleve dette. EV6 er en bil som virkelig vil vise hva fremtidens biler fra Kia vil være. Her er det bare å glede seg, sier Solstad.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ETTERSPURT:</span> Det er svært stor interesse for Kia EV6. I slutten av denne måneden kommer de første bilene på norske veier.
ETTERSPURT: Det er svært stor interesse for Kia EV6. I slutten av denne måneden kommer de første bilene på norske veier.

Lik Ioniq 5

Hun er er overbevist om at EV6 også vil rekruttere nye kundegrupper som tidligere ikke har kjørt Kia.

EV6 er altså den første bilen fra Kia som bygges på den nye dedikerte elbilplattformen E-GMP.

Vi i Norge har allerede stiftet bekjentskap med Ioniq 5, som teknisk sett er mer eller mindre identisk.

Og Ioniq 5 har virkelig imponert oss. Det lover godt for Kia EV6, som Motor skal prøvekjøre om en uke.

Voksende klasse

Da kommer vi tilbake med et bedre sammenlikningsgrunlag mot Ioniq 5, men vel så mye mot konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Volvo XC40 og Ford Mustang Mach-E.

Disse er ganske like i størrelse, men plasserer seg litt ulikt i konkurransebildet på pris og rekkevidde. Uansett får vi enda et attraktivt alternativ i den voksende klassen av elektriske SUV-er.