Men modellens betydning for Kia er udiskutabelt. Bilen markerer starten på en helt ny epoke, der ytterligere seks helelektriske modeller skal produseres på den samme plattformen (E-GMP) innen 2026.
Nå har de aller første EV6 blitt losset av «Morning Lily» på Drammen Havn. Etter planen leveres de aller første kundebilene allerede i slutten av oktober.
Administrerende direktør i Kia Norge AS, Irene Solstad, gleder seg.
– Endelig er de første bilene i Norge. Dette er en merkedag for oss og Bertel O. Steen. Jeg måtte selv dra til havna i dag for å oppleve dette. EV6 er en bil som virkelig vil vise hva fremtidens biler fra Kia vil være. Her er det bare å glede seg, sier Solstad.
Annonse
Lik Ioniq 5
Hun er er overbevist om at EV6 også vil rekruttere nye kundegrupper som tidligere ikke har kjørt Kia.
EV6 er altså den første bilen fra Kia som bygges på den nye dedikerte elbilplattformen E-GMP.
Vi i Norge har allerede stiftet bekjentskap med Ioniq 5, som teknisk sett er mer eller mindre identisk.
Da kommer vi tilbake med et bedre sammenlikningsgrunlag mot Ioniq 5, men vel så mye mot konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Volvo XC40 og FordMustang Mach-E.
Disse er ganske like i størrelse, men plasserer seg litt ulikt i konkurransebildet på pris og rekkevidde. Uansett får vi enda et attraktivt alternativ i den voksende klassen av elektriske SUV-er.