Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
Hvis bilen du har bestilt stiger kraftig i pris på grunn av den nye elbilmomsen, kan du ha rett til å gå fra kontrakten. Men da må bilen koste over 657.900 kroner. Og prishoppet må skje maks seks måneder fra bestilling.
Regjeringen har i Revidert nasjonalbudsjett foreslått å oppheve momsfritaket på elbiler, samtidig som det innføres en tilskuddsordning som gjør at det bare skal betales moms av kjøpesummen over 500.000 kroner.
Det gjenstår å se om forslaget kommer seg gjennom forhandlingene med SV uten at innslagspunktet endres, men hvis det ikke endres, vil mange som har bestilt ny dyr elbil, bli stilt overfor en utfordring:
Godta høyere pris eller velge noe annet?
To ting viktig
En ekstremt krevende produksjonsituasjon gjør at leveringstiden er svært lang hos mange produsenter. Harald A. Møller, Norges største bilimportør, sier de har titusenvis av kunder som står i kø for biler de har bestilt.
Nå er det antakelig ikke så mange som kjøper bil til over 500.000 som vil gå fra kontrakten fordi prisen stiger med noen tusenlapper, all den tid det er lang ventetid også på mange rimeligere modeller.
Men hvis du havner i moms-knipa, er det to ting som er viktig å vite om en standardkontrakt fra Norges Bilbransjeforbund:
- Prisstigningen må være på minst seks prosent, for at du skal kunne kreve kontrakten hevet. Økning i avgifter inngår i grunnlaget som kan gi rett til heving. For at en bil skal øke med seks prosent innenfor det moms-regimet regjeringen ønsker, må den ha en pris på over 657.900 kroner.
- Dette gjelder imidlertid ikke hvis leveringstiden er avtalt med seks måneder eller mer fra kontraktstidspunktet.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Klart råd
NAFs råd er klart:
– Sjekk rettighetene dine! Har du bestilt elbil og får den levert i 2023, er det lurt å sjekke vilkårene i kontrakten. De som allerede har bestilt bil med kontraktfestet levering etter nyttår, vil derfor ikke kunne bruke dette punktet i kontrakten for heving. Vårt råd da er å snakke med forhandleren og se om dere kan finne en god løsning, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Selv om regjeringen har varslet en momsordning på elbiler, så vil det drøye noen uker før innretningen blir klar.
Deretter vil det gå om lag et halvt år før Stortinget vedtar denne elbilmomsen som del av et ordinært statsbudsjett. Beskjeden fra Trygve Slagsvold Vedum torsdag var at regjeringen sier fra nå, for å forberede bilbransjen og publikum på hva som kommer.
Flengende kritikk
Budskapet fikk flengende kritikk av bransjen etter fremleggelsen torsdag.
NAF oppfordrer bilbransjen til å komme kundene i møte dersom de tar kontakt med bekymring rundt prisøkninger.
– Stortinget må rydde opp i regjeringens elbil-forslag. Dette kan ikke bli stående. Mange har tatt beslutningen om at deres neste bil skal være elbil. De rammes av denne avgiftsøkningen, avslutter Nils Sødal.