UNDERSØKER: Simen Huse i Simco forbereder undersøkelser av ulykkesbilen. Med nyeste generasjon avlesningsutstyr håper han å finne ut mest mulig om elektronikken i bilen.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Sandvika-ulykken:
Nå undersøkes ulykkesbilen på nytt
Statens vegvesen, politiet og Volvo frikjenner ulykkesbilen for tekniske feil. Nå vil advokaten og familien ha flere svar og har sendt bilen i Sandvika-ulykken til uavhengig gransking hos Simen Huse og Simco.
23. september ifjor omkom en mann i 60-årene, da bilen hans kjørte gjennom en murvegg og falt fire etasjer ned. Siden ulykken har bilen vært inne til tekniske undersøkelser, både hos Volvo og Statens vegvesen. Torsdag denne uka kom konklusjonen fra politiet:
Sandvika-ulykken
Mandag 23. september omkom en mann i 60-årene etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus ved Sandvika Storsenter.
Bilen var en Volvo XC40 som ble tilbakekalt av Volvo i 2022. Over 5000 biler av samme modell ble tilbakekalt på grunn av forhold knyttet til bilens akselerasjonssystem.
Det ble ikke avdekket avvik ved ulykkesbilen da den var inne til kontroll.
Statens vegvesen og Volvo har kontrollert ulykkesbilen. Det er ikke funnet feil eller mangler. De konkluderer med at gasspedalen har vært aktivert 100 prosent i tre sekunder før ulykken.
Eksperter Motor har snakket med, stiller seg kritiske til denne konklusjonen.
I etterkant av Sandvika-ulykken har det kommet fram flere tilfeller der sjåfører hevder at biler kjørte av seg selv.
«Bilen hadde en hastighet på 62 km/t da den traff murveggen, med gasspedalen helt inntråkket de siste 3 sekundene. Det ble ikke trykket på bremsepedalen de siste 5 sekundene før ulykken, står det i rapporten.Volvo har kommet til at gasspedalen fysisk var tråkket inn, og at det ikke var andre feil ved bilen. Statens vegvesen støtter konklusjonen om at bilen ikke har akselerert på grunn av en teknisk feil.»
– Politiet vil ikke gjøre ytterligere tekniske undersøkelser av bilen, sier politiadvokat Kathrine Ø. Eilertsen i Oslo politidistrikt.
Advokat Audun Helgheim representerer de etterlatte i saken og stiller seg kritisk til at politiet, Statens vegvesen og Volvo konkluderer så bastant.
– Vi har fått forelagt rapportene og gjennomgått disse. Vi tar til etterretning at Statens vegvesen og Volvo har konkludert med at det ikke foreligger teknisk svikt på bilen, sier Helgheim.
Han mener likevel det er svært viktig for de etterlatte å få grundige svar.
– Basert på vitneobservasjonen som ble gjort av hvor fører satt i bilen, og rekonstruksjonen som er gjort, har vi imidlertid ønsket å kvalitetssikre svarene nærmere, og dette er bakgrunnen til at Simco nå gjør noen nærmere undersøkelser på vegne av etterlatte privat. Det er svært viktig for de etterlatte å få svar på om det likevel kan ha vært en teknisk svikt ved bilen som er oversett, understreker Helgheim.
Bilen er nå fraktet til Simco og forberedes for videre undersøkelser.
Annonse
Vanskelig å utelukke feil
Simen Huse i Simco er ekspert på å lese av data fra ødelagte biler. Han forteller at det finnes veldig mange elektroniske komponenter i moderne biler som kan få feil.
Men bare et fåtall av disse er knyttet til akselerasjon eller brems på kjøretøyet. Det er disse komponentene og signalkjedene han vil fokusere sin gransking rundt.
GIRSPAKEN: Simen Huse i Simco vil gjerne undersøke flest mulig komponenter som har med bilens framdrift å gjøre. Her har han demontert girspaken fra ulykkesbilen.Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
– Generelt kan jeg si at det er vanskelig å utelukke teknisk feil 100 prosent. Alle som har erfaring fra elektronikk, vet at det kan oppstå problemer som forsvinner neste gang man starter opp, forklarer Huse.
Han er derfor skeptisk til hvordan Statens vegvesen kan konkludere med at det ikke finnes tekniske feil ved bilen som kan ha forårsaket den plutselige akselerasjonen.
– Når vi leser av data fra bilens «svarte boks», kan vi se at signal om 100 prosent gass er registrert, men ikke nødvendigvis at dette signalet kommer fordi gasspedalen er trykket inn. Signalet kan oppstå som følge av en forbigående teknisk feil i bilens styringssystemer, sier Huse.
Han understreker at han ennå ikke har avlest data fra ulykkesbilen i Sandvika og derfor uttaler seg på generelt grunnlag.
– Bilen har dessverre stått utildekket utendørs siden Statens vegvesen var ferdig med den. Vi må derfor bruke tid på å tørke opp komponenter og måle oss forsiktig fram, slik at vi kan strømsette bilen på en forsvarlig måte, forklarer Huse.
«SVART BOKS»: Her ligger mange av svarene. EDR-boksen sitter montert på midtkonsollen og lagrer data fra bilens systemer i sløyfer på fem sekunder. Ved en kollisjon lagres de siste fem sekundene.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
SINTEF
Flere miljøer med kunnskap om biler og elektronikk er skeptiske til den bastante konklusjonen fra Statens vegvesen og politiet.
På SINTEF i Trondheim sitter seniorforsker Gunnar Deinboll Jenssen. Han har doktorgrad på styringssystemer i bil og har jobbet tett med både bilbransjen og Statens vegvesen på flere store prosjekter.
Han er forundret over at Statens vegvesen kan være så kategoriske i sine konklusjoner.
FRA SINTEF: Seniorforsker Gunnar Deinboll Jenssen.Foto: SINTEF
Jenssen viser til flere såkalte «SUA»-hendelser (sudden unintended acceleration) i utlandet, og særlig i USA.
– Det er mye som tyder på at det ikke er mulig å fastslå med 100 prosents sikkerhet at gasspedalen har vært trykket inn, forklarer Jenssen.
Han understreker at det alltid er flere årsaker som må undersøkes når det er snakk om tilfeller med plutselig akselerasjon. De vanligste årsakene er:
Ruspåvirkning
Førerfeil
Demens eller andre helsemessige årsaker
Villet handling
Teknisk feil
I USA etterforsker politi og veimyndigheter flere tilfeller der sjåfører hevder å oppleve plutselig akselerasjon med Tesla.
Annonse
12-volts hypotesen
Ifølge Jenssen er det særlig én teori som peker seg ut som mulig forklaring i noen av tilfellene:
– Rekalibreringer av systemet kan en sjelden gang føre til feil, spesielt ved lav hastighet og når man dreier på rattet, som ved parkering, forklarer Jenssen.
Han understreker at han ikke kjenner detaljer rundt ulykken i Sandvika og derfor uttaler seg på generelt grunnlag.
Håper å finne svar
Tilbake i verkstedet hos Simco er Simen Huse forsiktig optimist. Han har nettopp mottatt nyeste versjon CDR-leser fra Bosch i Tyskland. Det er denne boksen han bruker for å lese av data fra bilens styringssystemer.
– Med det aller nyeste utstyret på markedet kan vi komme veldig dypt inn i hjernen på bilen. Vi kan hente ut så mye data at vi får et best mulig grunnlag for å forstå hva som er årsak til ulykken, forklarer Huse.
Men han understreker også at data fra bilens mange komponenter bare er en liten brikke i puslespillet.
NYESTE VERSJON: Dette er aller nyeste versjon CDR-leser som brukes for å hente ut informasjon fra bilen.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
– Disse dataene må alltid settes i sammenheng med vitneforklaringer, funn på åstedet, rekonstruksjoner og annen etterforsking som politiet gjør. Data kan fortelle oss mye, men ikke alt, understreker Huse.