NESTE DS: DSs neste elbilmodell skal offisielt lanseres mot slutten av året, da uten kamuflasje.
Foto: DS
Langdistanse-elbil:
DS med over 700 km rekkevidde
DS er knapt synlig på salgsstatistikken, kanskje kan en større modell med solid rekkevidde gjøre noe med det?
DS Automobiles, merket som springer ut av Citroën og er under Stellantis, har en milsluker av en elbil på gang.
I en pressemelding forteller selskapet at de nå tester ut 50 før-produksjons biler av det som skal bli DS sin neste modell.
Pressemeldingen er litt rar, da mye av informasjonen er kamuflert under sorte streker. Blant annet er bilens navn skjult.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Lang rekkevidde
Samtidig vil de avsløre at bilen klarer 750 kilometer i WLTP-syklusen. Noe som plasserer bilen svært høyt i rekkevidderangeringen.
Dette skal være mulig å oppnå gjennom en svært aerodynamisk form. Frontvinduet er trukket langt tilbake, og panseret er lavt. I fronten skal det være aktive luftinntak
Luftmotstandskoeffisienten skal være på 0,24.
DS sier bilen skal ha SUV-kvaliteter, selv om formen minner om en coupé, blant annet med de de kaller «eksepsjonelt komfortable» seter.
De tekniske detaljene, utover rekkevidde, er ikke klare. Samtidig er det all mulig grunn til å tro at modellen bygger på samme plattform, STLA medium, som konsernkollegene Peugeot e-5008 og Opel Grandland.
Mot slutten av året
Den noe ufullstendige pressemeldingen skal etter hvert komme uten kamuflasjebilder. DS sier det vil skje mot slutten av året, i forbindelse med den offisielle lanseringen.
DS har opplevd et svært tregt salg, som i Norge er nær ikke-eksisterende, med to nye biler registrert i hele 2025, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Tiden som kommer blir avgjørende for DSs framtid. Avtroppende Stellantis-sjef Carlos Tavares sa i 2021 at alle bilmerkene under Stellantis paraplyen hadde ti år på å bevise at de er bærekraftige.
Det er noen år til oppgjørets time, men det betyr at DS må treffe bedre med de kommende modellene, enn dem som er på markedet i dag.
Har du lest disse sakene fra Motor?