DS har kjørt i motvind i det siste, både nasjonalt og internasjonalt. I Norge er det blitt færre forhandlere, kanskje forståelig nok. Det er totalt solgt to – 2 – eksemplarer siden årsskiftet, ifølge OFV.
Under Stellantis' resultatfremleggelse i juli hintet toppsjef Carlos Tavares om avvikling av merket som sådan. Dette ble kontant avvist av selskapets avdeling i USA kort tid etter, men usikkerheten var allerede etablert.
Designsjef Thierry Métroz vet utmerket vel at DS sliter med å etablere seg i den foretrukne posisjonen – «som bilverdenens Louis Vuitton», for å si det med hans egne ord.
Ut med SUV-er
Løsningen?
Punkt én: å gi blaffen i de siste årenes dominerende trend.
– Ingen flere SUV-er. De er ikke det beste uttrykket for fransk eleganse, sier Métroz til Top Gear.
Punkt to: å heller feste blikket i bakspeilet, på jakt etter de riktige linjene. Der ser han et av bilhistoriens sanne ikoner, Citroën DS.
– Forhistorien er det som skiller oss fra bølgen av biler fra Kina. De bilene har ingen følelsesmessig forankring hos folk, sier designsjefen.
Citroën-modellen DS var en sensasjon under Paris-utstillingen i 1955 og ble solgt i snaut 1,5 millioner eksemplarer over et tidsrom på 20 år.
Designet, i kombinasjon med en rekke tekniske nyvinninger, gjør at modellen alltid er med når de største bil-milepælene skal kåres.
Annonse
Allerede godt i gang
Métroz forteller at teamet hans allerede har jobbet i flere måneder med et designkonsept basert på Citroën DS.
– Det jeg ønsker, er en link til den opprinnelige DS-en. Men det må være på en måte som er mulig å ta med videre til en annen silhuett, eller biler av en annen størrelse, slik at det fungerer for en hel produktserie.
– Jeg snakker om en superlav, elegant silhuett. Og vi har en løsning, sier designeren.
Teamet hans har nettopp gitt oss en forsmak, gjennom en konseptutgave-hyllest til et søsken av den opprinnelige DS-en, Citroën SM.
Bildet under bør gi et inntrykk av retningen, ikke minst fordi Métroz understreker at designerne kommer til å ha nøyaktig samme tilnærming under arbeidet med DS-prosjektet.
Godkjent av sjefene
Métroz mener at verken SM-en du ser ovenfor eller den kommende DS-konseptmodellen handler om retrodesign i vanlig forstand.
– Jeg ba teamet om forestille seg at SM-historien ikke sluttet i 1975, men bare fortsatte, i fire, fem, seks sykluser.
Designretningen er ifølge Métroz godkjent, med entusiasme, av både DS-toppsjef Olivier François og Stellantis-sjef Carlos Tavares.
Bilene i den nye produktserien vil altså ikke få Citroën-logoer. De blir å finne under DS-paraplyen. Hvis du lurte, kan du likevel puste ut – ingen av bilene skal få navnet DS DS.
Se flere bilder av SM Tribute i bildekarusellen her: