POPULÆR: Seres fikk over 30.000 ordrer hjemme i Kina den første uken etter at bilen ble lansert i desember. Nå venter Norge.

Seres med ny modell:

Denne premiumbilen kommer til Norge

Noen som påsto at Kina ikke kan levere biler i premium-klassen? – Dette er det nærmeste du kommer en GLS, sier den norske importøren om Seres 9.

Publisert

BEIJING (Motor): Den luksuriøse SUV-en ble vist frem på bilutstillingen i Beijing torsdag.

Til høsten kommer den for lansering i Norge.

– Det er rett og slett en fantastisk bil, sier Frode Skaar-Ottesen i importørselskapet Autoisme, som tar inn Seres til Norge.

Prisnivået er for høyt til at bilen blir en storselger. Detaljerte priser er ikke klare, men det er grunn til å anta den havner nær 900.000 kroner.

– Tiden der alle kunne kjøpe en elbil til 900.000, den tror jeg er forbi, sier Skaar-Ottesen, og legger til:

– Men den blir en merkevarebygger for oss.

800 v-lading

Bilen kommer med en rik standardspesifikasjon: Støyisolering, luftfjæring, head-up-display, panoramatak, ventilerte seter og massasje på første og andre rad som standard. 

Forsiktig inspirert av storskjermen i BMW i7 vil den få et kinolerret mellom første og andre rad, og filmen kan projiseres opp på en vegg når bilen står parkert.

KLAR FOR KINO: I Seres 9 får du et kinolerrett senket ned bak første seterad.

Bilen er 523 cm lang – og leveres med fem, seks eller sju seter.

Europeiske WLTP-tall er ikke klare, men den er konstruert med 800 v-lading.

Den første modellen i det norske markedet var den helelektriske kompakt-SUV-en Seres 5, neste ut er ladehybriden Seres 7.

– Vi tar den inn til Norge, men som en ladehybrid vil den neppe selge stort – selv med 150 km elektrisk rekkevidde, sier Skaar-Ottesen.

Automatisert

Seres er en av de få kinesiske fabrikantene som har betydelig vekst i markedsverdi det siste året, og Skaar-Ottesen mener merket er posisjonert for god industriell vekst.

– De konstruerer bilene på to ulike plattformer, og 85 prosent av komponentene vil være delbar på tvers av modeller og plattform. Det vil senke produksjonskostnadene og lette logistikken av reservedeler og ikke minst under produksjon. Seres gjør nå klart for fem moderne fabrikker. Den største har en produksjonstakt på 120 biler i timen når den går for full musikk, altså en bil hvert 30. sekund, sier han.

– Alle nøkkelprosessene er bortimot 100 prosent automatisert, avslutter Skaar-Ottesen.

Tre til kommer

Som flere av de andre kinesiske fabrikantene har Seres fått på plass et delelager for de europeiske markedene i Nederland, som skal løse utfordringene med lang leveringstid på deler i ettermarkedet.

Merket har tre nye modeller for lansering i løpet av de neste to årene:

Kompakt-SUV-en Seres 3 mot slutten av 2025, Seres 8 sent i 2025, og deretter Seres 6 ved årsskiftet 2025/26.

PS: Seres er i samme konsern som DFSK, men disse bilene blir ikke lansert for salg i Norge.