MÅ BETALE: Yngve Paulsen kjøpte i stedet Audi fra en annen forhandler. Men nå må han i tillegg betale et stort gebyr til Møller.
Foto: PRIVAT
Yngves Audi ble kraftig forsinket:
Dømt til å betale gebyr til Møller
Yngve Paulsens nye Audi ble over ett år forsinket. Nå må han betale over 60.000 kroner i gebyr og sakskostnader til Møller Bil.
–
Jeg føler tingretten har behandlet dette på en lettvint måte, sier Yngve Paulsen.
For
snart tre år siden bestilte Paulsen på Ål i Hallingdal en ny Audi Q4 e-tron fra
Møller Bil Ensjø i Oslo. Bilen skulle etter planen leveres før elbiler fikk
avgifter fra 2023.
Men
bilen var ikke leveringsklar før 15 måneder etter det som var antatt leveringsuke,
og 11 måneder etter det Møller i kontrakten omtalte som «seneste leveringsuke».
Dermed
avbestilte Yngve Paulsen kjøpet. I tillegg til at forsinkelsen var rekordlang,
medførte forsinkelsen også at det påløp ca. 50.000 kroner ekstra i nye elbilavgifter.
Forliksrådet
Møller
krevde kompensasjon for avbestillingen.
–
Trer man ut av avtalen etter at et skreddersydd produkt er satt i bestilling,
tilkommer et avbestillingsgebyr, sa kommunikasjonsdirektør Gurli Høeg Ulverud i
Møller Mobility Group da Motor i vinter skrev om konflikten første gangen.
Yngve
Paulsen og Møller forsøkte først å løse konflikten i den nå nedlagte Klagenemnda for bilsaker, hvor nemnda oppfordret
partene til å finne en minnelig løsning.
Da
det ikke gikk, gikk saken til forliksrådet, som kom til at Yngve Paulsen skulle
betale halvparten av avbestillingsgebyret.
Paulsen
nektet, og gikk til tingretten.
10
prosent
I
tingretten har Møller Bil fått fullt medhold. Buskerud tingrett viser til en
epost, hvor Paulsen skal ha akseptert leveringsforsinkelsen. Tingretten viser
også til at Møller holdt ham løpende informert om forsinkelsene, og at de ga
ham muligheten til å heve kjøpet, da det ble klart at bilen ikke kunne leveres
før de nye elbilavgiftene kom.
Tingretten
har dømt Paulsen til å betale 50.000 kroner i avbestillingsgebyr. I tillegg må han
betale 12.000 kroner i sakskostnader, pluss forsinkelsesrenter.
–
Jeg føler retten forenkler når de konkluderer med at jeg aksepterte
forsinkelsen. Da jeg svarte på eposten, visste jeg ikke at jeg kunne
kansellere, sier han til Motor.
Flere forbrukersaker på Motor.no: