MÅ BETALE: Yngve Paulsen kjøpte i stedet Audi fra en annen forhandler. Men nå må han i tillegg betale et stort gebyr til Møller.

Yngves Audi ble kraftig forsinket:

Dømt til å betale gebyr til Møller

Yngve Paulsens nye Audi ble over ett år forsinket. Nå må han betale over 60.000 kroner i gebyr og sakskostnader til Møller Bil.

Publisert

– Jeg føler tingretten har behandlet dette på en lettvint måte, sier Yngve Paulsen.

For snart tre år siden bestilte Paulsen på Ål i Hallingdal en ny Audi Q4 e-tron fra Møller Bil Ensjø i Oslo. Bilen skulle etter planen leveres før elbiler fikk avgifter fra 2023.

Men bilen var ikke leveringsklar før 15 måneder etter det som var antatt leveringsuke, og 11 måneder etter det Møller i kontrakten omtalte som «seneste leveringsuke».

Dermed avbestilte Yngve Paulsen kjøpet. I tillegg til at forsinkelsen var rekordlang, medførte forsinkelsen også at det påløp ca. 50.000 kroner ekstra i nye elbilavgifter.

Forliksrådet

Møller krevde kompensasjon for avbestillingen.

– Trer man ut av avtalen etter at et skreddersydd produkt er satt i bestilling, tilkommer et avbestillingsgebyr, sa kommunikasjonsdirektør Gurli Høeg Ulverud i Møller Mobility Group da Motor i vinter skrev om konflikten første gangen.

Yngve Paulsen og Møller forsøkte først å løse konflikten i den nå nedlagte Klagenemnda for bilsaker, hvor nemnda oppfordret partene til å finne en minnelig løsning.

Da det ikke gikk, gikk saken til forliksrådet, som kom til at Yngve Paulsen skulle betale halvparten av avbestillingsgebyret.

Paulsen nektet, og gikk til tingretten.

10 prosent

I tingretten har Møller Bil fått fullt medhold. Buskerud tingrett viser til en epost, hvor Paulsen skal ha akseptert leveringsforsinkelsen. Tingretten viser også til at Møller holdt ham løpende informert om forsinkelsene, og at de ga ham muligheten til å heve kjøpet, da det ble klart at bilen ikke kunne leveres før de nye elbilavgiftene kom.

Tingretten har dømt Paulsen til å betale 50.000 kroner i avbestillingsgebyr. I tillegg må han betale 12.000 kroner i sakskostnader, pluss forsinkelsesrenter.

– Jeg føler retten forenkler når de konkluderer med at jeg aksepterte forsinkelsen. Da jeg svarte på eposten, visste jeg ikke at jeg kunne kansellere, sier han til Motor.