AUDIS NYE LINJER: Audi lanserer et nytt knippe elbiler, A6 Avant e-tron (fra venstre), A6 Sportback e-tron og Audi S6 Sportback e-tron.

Nå slipper Audi nye A6:

Ekstreme Audi-linjer skal gi 751 km rekkevidde

Aldri har Audi laget en mer aerodynamisk bil enn A6 e-tron. Deres nye elbil kommer i en historisk stasjonsutgave og en sedanversjon som har 75 mil rekkevidde.

Publisert

Audi A6 e-tron, S6 e-tron

  • Priser: A6 e-tron fra 669.900 kroner, A6 e-tron performance fra 777.900 kroner, S6 e-tron quattro fra 939.900 kroner.
  • Batteri/motor/drivlinje: 83 eller 100 kWt (94,9 netto), 326 (A6)/503 hk (S6), bakhjulsdrift eller firehjulstrekk, ettrinns automat.
  • Rekkevidde og forbruk (WLTP): Inntil 610 km og 14 kWt/100 km (A6), inntil 751 km og 14 kWt/100 km (A6 Sportback Performance), A6 quattro 700 og 15 kWt/100 km, 661 km og 16 kWt/100 km (S6 Sportback), inntil 635 kmog 16 kWt/100 km (S6 Sportback quattro).
  • Ladefart: 270 kW, 10-80 prosent på 21 minutter.
  • Lengde/bredde/høyde/akselavstand (mm): 4928/1923/1487/2946, Avant er 15287 mm høy.
  • Bagasjevolum (liter): 502 (1330), pluss 287 liter frunk (Avant 594 liter).
  • Hengervekt/taklast (kg): 2100.
  • 0–100/toppfart: 6,0 sek/210 km/t (A6), 5,4 sek/210 km/t (A6 Performance) 3,9 sek/240 km/t (S6).

A6 e-tron har mye til felles med Q6-modellen som Audi lanserte tidligere i år – en SUV som har fått gode kritikker, bortsett fra at Motors testsjef hørte noe han virkelig ikke likte

Også A6 er bygget på den nye PPE-plattformen som Volkswagen-konsernet har utviklet for de større og dyrere elbilene.

Men der Q6 er nær et størrelsesmessig origo for den som jakter en romslig familie-SUV, har Audis ingeniører fingransket alt som kan bidra i jakten på en optimalt aerodynamisk løsning.

Sportback-versjonen kommer på markedet med en cd-verdi på 0.21, den laveste luftmotstandskoeffisienten noensinne på en Audi noensinne – eller på hvilken som bil fra Volkswagen-konsernet, for den saks skyld.

Tallet er identisk med verdien til Hyundais Ioniq 6, generelt regnet som den mest aerodynamisk optimale bilen i dagens massemarked.

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

Se bildene av A6 e-tron Avant i karusellen under:

Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron

Se bildene av A6 Sportback e-tron i karusellen under:

BMW-utfordrer

Vel så historisk er det at A6 kommer som Avant, «stasjonvogn» på audisk.

Det er første elektriske stasjonsvogn fra merket, og den er på plass få måneder etter at BMW slapp sin i5 Touring. Historisk har Avant og Touring vært storselgere for de tyske premiumprodusentene.

Med SUVenes blytunge markedsposisjon er det ikke gitt at begeistringen for stasjonsvognene fortsatt gjelder, det første i5-volumet kan indikere at segmentets storhetstid er over.

Audi-importør Harald A. Møller åpner for bestilling tidlig i høst, og venter levering av de første modellene tidlig på nyåret.

Versjonene med bakhjulsdrift starter i Norge på 669.900 kroner. Avant-modellene har ennå ikke fått pris.Mye kortere

I de ytre målene er forskjellene fra BMW ganske betydelige.

A6 Sportback er 4928 mm lang og 1487 mm høy, med en akselavstand på 2946 mm.

Avant har samme lengde, men er fire cm høyere (1527 mm).

i5 Touring er mer enn 13 cm lengre, men en cm lavere. Bagasjerommet hos BMW er derfor 78 liter større, men BMW-modellene har til gjengjeld ikke frunk.

A6 har bagasjerom på 502 liter bak et 40-20-40-sete (1330 liter nedfelt), pluss 27 liter frunk framme. Bagasjekapasiteten med nedfelt baksete er 92 liter større på Avant. Begge versjoner kan taue 2100 kg, 600 kg mer enn i5.

BMWs stasjonsvogn starter på 722.100 kroner i aller rimeligste versjon.

Ned mot 1,4 på mila

Totalt kommer følgende varianter i denne A6-batchen:

A6 som Sportback eller Avant, S6 som Sportsback eller Avant.

I første omgang leveres A6 e-tron med bakhjulsdrift, eventuelt i performance-utgave, og S6 e-tron som quattro, produksjonen av A6 med quattro starter noe senere.

Den enkleste modeller kommer med 83 kWt batteri. I de øvrige versjonene ligger et 180-cellers batteri (100 kWt brutto/94,9 kWt netto) flatt mellom akslingene, som på Q6 e-tron. 

Med bakhjulsdrift har A6 en systemeffekt på 210 kW, performance-versjonen har 280 kW, mens quattroen – som også en motor på fremre aksling – har samlet effekt på 315 kW. På S6 oppgir Audi en samlet effekt på 370 kW (405 kW med launch control).

På A6-versjonene opererer Audi med nedre WLTP-grense for forbruket på 1,4 kWt på mila.

WLTP-tallene på rekkevidde er oppgitt til «over 750 km» på A6 Sportback, «over 720 km» på A6 Avant, «over 670 km» på S6 Sportback og «over 640 km» på S6 Avant. 

Lade-tallene er som på Q6, med hurtiglading 10-80 prosent på 21 minutter med makseffekt på 270 kW.

Begge S6-versjonene gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder med launch control, for A6 er tallene 4,5 sekunder for quattro, 5,4 sekunder for performance og 6,0 sekunder for den rimeligste versjonen med 210 kW effekt. Toppfart for de to er henholdsvis 240 (S6) og 210 km/t (A6).

Digitale speil

Nyheter utenom Avant og historisk gode aero-tall?

Jada, A6 kommer med digital takgardin, som betyr at du kan regulere hvor kraftig lysgjennomslag du ønsker i panoramataket.

A6/S6 leveres også med digitale kameraspeil som standard?, noe som trolig bidrar med en liten skjerv til den historiske cd-verdien.

Kameraspeilene Audi lanserte med sin e-tron-SUV i 2018 fikk mer oppmerksomhet enn skryt. Andre produsenter har levert bedre løsninger.

Fortsatt er kameraskjermene montert i døra, utenfor selve dashbordet, med den indre kanten i linje med A-stolpen, men skjermen er vinklet noe flatere. Det kan gjøre det lettere å bli vant med denne løsningen enn det var på tidligere Audi-modeller.

På Q6 e-tron, hvor aerodynamikken var tema i langt mindre grad enn nå, er det forøvrig ikke mulig å få kameraspeil.

Se bildene av S6 Sportback e-tron i karusellen under:

Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron

Se bildene av S6 e-tron Avant i karusellen under:

Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant
Audi S6 e-tron Avant

Nytt interiør

A6-modellene kommer med samme digitale programvare og identisk interiørdesign som Audi introduserte med Q6, det vil si 11,9-tommers skjerm bak rattet, pluss hovedskjerm på 14,5-tommer – med 10,9-tommers passasjerskjerm som tilvalg.

A6 leveres med 19- eller 20-tommers hjul, S6 kan også fås med 21-tommer.S