SYNDEREN: Kan RES-knappen på venstre side av rattet ha skylden for dødsulykken med en VW ID.4 i Växjö?
Arkivfoto: TOMM W. CHRISTIANSEN
ID.4 i Sverige:
Dødsulykke med fartsholder – sjåfør frikjent igjen
En berøringsfølsom knapp på rattet for fartsholderen kan ha vært årsaken til en dødsulykke i Växjö i fjor. Bilføreren ble frikjent i tingretten og nå på nytt i lagmannsretten.
Det er det svenske bilnettstedet «Vi bilägare» som omtaler dommen fra Göta lagmannsrett (hovrätt). Saken omhandler en dødsulykke på en parkeringsplass der en kvinne i 75-års alderen med sitt barnebarn på armen ble påkjørt av en kvinne i 80-årene. Kvinnen døde av skadene mens barnebarnet klarte seg uten fysiske skader.
Motor har tidligere omtalt denne saken flere ganger, og nå er altså sjåføren frikjent for andre gang.
Knappene på rattet
Bilen har berøringsfølsomme knapper på rattet, og det er en av disse bilføreren skal ha kommet borti før dødsulykken, ifølge hennes advokat Gunnar Larsson.
Volkswagen ID.4 har berøringsfølsomme knapper på rattet for fartsholderen. En av dem, «RES», aktiverer fartsholderen på nytt hvis den har vært deaktivert.
Ifølge lagmannsretten kan det ikke utelukkes at bilføreren ved et uhell kom borti knappen under en parkeringsmanøver.
Bilen er da konfigurert til å aktivere fartsholderen og akselerere opp til hastigheten som er lagret i bilens minne. Hvis ingen slik hastighet er lagret, akselererer bilen til 30 km/t.
Ingen bevis
Det finnes ingen bevis som tyder på at bilen har hatt noen form for teknisk feil.
Det mest sannsynlige er derfor at bilføreren ved et uhell kom borti RES-knappen på rattet, som aktiverer fartsholderen og får bilen til å akselerere, skriver lagmannsretten i sin dom.
De slår også fast at kvinnen ikke har vært uaktsom på en straffbar måte.