Den minimale forskjellen på de to Kia-modellene er også interessant. De øvrige bilene holder seg stort sett innenfor en slags normal, selv om for eksempel tallene for de teknisk sett like produktene fra VAG (VW, Audi og Skoda) spriker.
Tallene i vår tabell viser forskjellen på modellene med tohjulsdrift og firehjulsdrift.
Men den kan ikke bli annet enn en indikator når man skal gjøre en seriøs sammenlikning mellom modeller med ulike vinteregenskaper.
For det er tildels andre og store forskjeller, som du kan lese mer om under tabellen:
Her er forskjellen på to- og firehjulsdrift
Bilmodell
Hjuldrift
Testet rekkevidde
Differanse
Skoda Enyaq iV80
2 (bakhjul)
347 km
Skoda Enyaq iV80X
4
403 km
+ 56
Kia EV6
2 (bakhjul)
429 km
Kia EV6
4
423 km
- 6
Hyundai Ioniq 5
2 (bakhjul)
409 km
Hyundai Ioniq 5
4
369 km
- 40
VW ID.4
2 (bakhjul)
414 km
VW ID.4
4
353 km
- 61
Audi Q4
2 (bakhjul)
380 km
Audi Q4
4
349 km
- 31
Polestar 2
2 (forhjul)
400 km
Polestar 2
4
340 km
- 60
Med firehjulsdrift får du bedre framkommelighet, høyere motoreffekt og ofte høyere tilhengervekt. På Polestar 2 skiller det for eksempel 177 hestekrefter. Og på alle produktene fra VW-konsernet (Audi, Skoda, VW) skiller det 200 kilo hengervekt.
Minusene med firehjulsdrift er rundt 100 ekstra kilo som – generelt – skaper rekkeviddetapet og litt mer dekkslitasje. I tillegg kommer ofte dårligere svingradius og litt mindre bagasjevolum. På Kia EV6 skiller det for eksempel 32 liter i frunken (bagasjerom under panseret). Ikke så mye på papiret, men plutselig veldig nyttig når man må finne plass til en ladekabel.
Prisen er naturligvis også en faktor. På Ioniq 5 skiller det 30.000, det er omtrent normen. Motor mener at firehjulsdriften er verdt merprisen, med mindre du har behov for å tyne rekkevidden til bristepunktet.
Leveringstid er også en kritisk faktor i kjølvannet av koronapandemien. Enkelte av de mest etterspurte modellene med firehjulsdrift har estimert leveringstid i 2023.