KLARTE IKKE WLTP: Volkswagen ID.7 endte med en rekkevidde som var langt unna de oppgitte tallene.

ID.7 og EX30:

Dette sier VW og Volvo om det store rekkevidde­avviket

Volvo EX30 og Volkswagen ID.7 hadde begge langt igjen til oppgitt WLTP-rekkevidde da de stoppet under sommerens rekkeviddetest.

Publisert Sist oppdatert

Det var Seres 5 som sto for det største negative avviket i sommerens rekkeviddetest, med minus 24 prosent. En for de fleste ukjent bil, som det er registrert vel 120 av så langt i år, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

På plassene bak følger en modell fra det tredje største merket i år, og etter det modellen som har vært mest populær de siste månedene.

Volkswagen ID.7 gikk 450 kilometer, det tilsvarer et avvik på 22,7 prosent, også i vinter hadde modellen et av de største avvikene.

Kaldt og vått

Den gangen var Stian Blindheim, kommunikasjonssjef i Volkswagen, overrasket og usikker på hva som var årsaken. Etter sommertesten sier han:

– Årets sommertest ble kald og våt, og til og med sludd på fjellet. Vi har i andre sammenhenger sett lengre rekkevidde og lavere forbruk enn det som var tilfellet i denne testen denne dagen.

STØRST FORSKJELL: Seres 5 endte med en rekkevidde som skilte seg mest fra det oppgitte WLTP-tallet.

Blindheim mener uansett at en rekkevidde på 450 kilometer under slike forhold innebærer at det ikke er bilen som setter begrensninger på langturer, ettersom man trenger pauser underveis.

– Volkswagen ID.7, med lang rekkevidde og rask ladehastighet, gir kundene svært effektiv forflytningshastighet, og med alt bilen ellers har å by på, er vi trygge på at ID.7-kundene og -eierne opplever at bilen dekker deres behov på en god måte, sier Blindeim.

I den virkelige verden

Volvo EX30 er blitt levert i store antall siden den ble lansert tidligere i år, men den leverte heller ikke på oppgitt WLTP. Da bilen som var med i rekkeviddetesten stoppet etter 375,6 kilometer, var det med et avvik på 20,4 prosent fra WLTP, tredje dårligst av alle.

– Vi registrer avviket og skulle naturligvis sett at vi fikk en høyere plassering i testen. At det er avvik fra WLTP når det er mye regn og kaldt vær, er ikke unaturlig, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

STOR AVSTAND: Volvo EX30 har hatt en meget god salgsstart i Norge, men den klarte seg ikke så bra i rekkeviddetesten.

Han mener laboratorietester som WLTP vil aldri kunne fastslå eksakt hvor lang rekkevidde, eller hva slags forbruk, en elbil har under kjøring i den virkelige verden. Hvordan bilens faktiske rekkevidde ved kjøring er, vil bli påvirket av hvordan sjåførens kjørestil, bilens last, hastighet, hjultype, vær, vind, temperatur og andre eksterne faktorer varierer.

– Volvo Cars jobber kontinuerlig for å forbedre energieffektiviteten til våre elbiler gjennom programvareoppdateringer som sendes trådløst til bilen og vi vil fortsette å gjøre det også med EX30.

Vil ikke spekulere

Motor spør Blindheim i Volkswagen om de kan gi noen årsak til at ID.7 har et større avvik enn de aller fleste andre bilene i testen, som også kjørte under de samme værforholdene.

– Det ønsker vi ikke å spekulere på. Generelt vil vi oppfordre kundene som er spesielt interessert i rekkevidde, til å lese forskjellige tester, og aller helst selv besøke en av våre forhandlere og teste bilen selv.

Volvo, på sin side, trekker fram at bilen presterte godt på samme rute i vinter, da ble versjonen med firehjulstrekk testet, i sommertesten er det varianten med trekk på én aksling som ble kjørt. I vinter viste bilen et avvik på 20,6 prosent, som var midt på treet, sammenlignet med de andre bilene i vintertesten.

– Vi har også sett lavere avvik i andre rekkeviddetester. Hvorfor den ikke plasserer seg høyere denne gangen, er noe vi vil se nærmere på. Vi vil uansett jobbe kontinuerlig for å forbedre energieffektiviteten til EX30 gjennom programvareoppdateringer som sendes trådløst til bilen, sier Trosby i Volvo.