Det var Seres 5 som sto for det største negative avviket i sommerens rekkeviddetest, med minus 24 prosent. En for de fleste ukjent bil, som det er registrert vel 120 av så langt i år, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
På plassene bak følger en modell fra det tredje største merket i år, og etter det modellen som har vært mest populær de siste månedene.
Volkswagen ID.7 gikk 450 kilometer, det tilsvarer et avvik på 22,7 prosent, også i vinter hadde modellen et av de største avvikene.
– Årets sommertest ble kald og våt, og til og med sludd på fjellet. Vi har i andre sammenhenger sett lengre rekkevidde og lavere forbruk enn det som var tilfellet i denne testen denne dagen.
Blindheim mener uansett at en rekkevidde på 450 kilometer under slike forhold innebærer at det ikke er bilen som setter begrensninger på langturer, ettersom man trenger pauser underveis.
– Volkswagen ID.7, med lang rekkevidde og rask ladehastighet, gir kundene svært effektiv forflytningshastighet, og med alt bilen ellers har å by på, er vi trygge på at ID.7-kundene og -eierne opplever at bilen dekker deres behov på en god måte, sier Blindeim.
Annonse
I den virkelige verden
Volvo EX30 er blitt levert i store antall siden den ble lansert tidligere i år, men den leverte heller ikke på oppgitt WLTP. Da bilen som var med i rekkeviddetesten stoppet etter 375,6 kilometer, var det med et avvik på 20,4 prosent fra WLTP, tredje dårligst av alle.
– Vi registrer avviket og skulle naturligvis sett at vi fikk en høyere plassering i testen. At det er avvik fra WLTP når det er mye regn og kaldt vær, er ikke unaturlig, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Han mener laboratorietester som WLTP vil aldri kunne fastslå eksakt hvor lang rekkevidde, eller hva slags forbruk, en elbil har under kjøring i den virkelige verden. Hvordan bilens faktiske rekkevidde ved kjøring er, vil bli påvirket av hvordan sjåførens kjørestil, bilens last, hastighet, hjultype, vær, vind, temperatur og andre eksterne faktorer varierer.
– Volvo Cars jobber kontinuerlig for å forbedre energieffektiviteten til våre elbiler gjennom programvareoppdateringer som sendes trådløst til bilen og vi vil fortsette å gjøre det også med EX30.
Vil ikke spekulere
Motor spør Blindheim i Volkswagen om de kan gi noen årsak til at ID.7 har et større avvik enn de aller fleste andre bilene i testen, som også kjørte under de samme værforholdene.
– Det ønsker vi ikke å spekulere på. Generelt vil vi oppfordre kundene som er spesielt interessert i rekkevidde, til å lese forskjellige tester, og aller helst selv besøke en av våre forhandlere og teste bilen selv.
Volvo, på sin side, trekker fram at bilen presterte godt på samme rute i vinter, da ble versjonen med firehjulstrekk testet, i sommertesten er det varianten med trekk på én aksling som ble kjørt. I vinter viste bilen et avvik på 20,6 prosent, som var midt på treet, sammenlignet med de andre bilene i vintertesten.
– Vi har også sett lavere avvik i andre rekkeviddetester. Hvorfor den ikke plasserer seg høyere denne gangen, er noe vi vil se nærmere på. Vi vil uansett jobbe kontinuerlig for å forbedre energieffektiviteten til EX30 gjennom programvareoppdateringer som sendes trådløst til bilen, sier Trosby i Volvo.