Hans gir Sør-Norge en dukkert:
Dette må du passe på ved kjøring i styrtregn
Halve landet forbereder seg på det kraftigste regnskyllet på årtier. Dette er de viktigste tingene å passe hvis du må kjøre i styrtregn.
Aller første bud er veldig enkelt:
Bare kjør hvis du må.
Bud nummer to er nesten like enkelt:
Avpass farten etter forholdene.
Mye vann i veibanen øker faren for vannplaning, og vanndammer som samler seg kan skade bilen dersom du kjører uti, advarer NAF.
Store nedbørsmengder kan føre til overvann og vannplaning, spesielt der det er dype spor i veibanen. NAF ber bilistene om å være varsomme når «Hans» nå treffer Norge, skriver NAF i en pressemelding.
Har du lest disse sakene?
Vann i veibanen
– Avpass farten etter forholdene og la bilen stå dersom det kommer ekstreme nedbørsmengder. Skal du ut å kjøre så sett farten ned, spesielt på steder der det er mye vann i veibanen. Med de nedbørsmengdene som nå er varslet er faren for vannplaning stor, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Tett regn gir også dårligere sikt, og rådet fra NAF er å sjekke at du har riktig innstilling på baklys og kjørelys.
– Mange bilførere er ikke klar over at de kjører rundt med feil innstilte lys. Du må sikre at du både ser og blir sett, sier Svendsen.
Kan skade bilen
Ved styrtregn kan det samle seg vanndammer i terrenget. Det skal ikke de store dybdene til før det kan skade bilen å kjøre gjennom, dersom vann trenger inn i styringsenheter og motorer.
– Vi oppfordrer til å være svært forsiktig med å kjøre ned i vannansamlinger uten at du vet hvor dypt det er. De fleste biler er ikke bygget for å vade gjennom dypt vann. Resultatet kan bli svært kostbart dersom man tar sjansen og det viser seg at vannet er dypere enn man først trodde, advarer Svendsen.
Taper rekkevidde
Vær obs på at værforhold og underlaget du kjører på kan påvirke elbilens rekkevidde betydelig.
Elbilister lærer fort at rekkevidden varierer til dels kraftig fra det offisielle anslaget bilene blir typegodkjent med, og i skiftende sommervær kan mange biler sliter med å klare de 50 milene den pleier å klare.
I denne oversikten kan du sjekke målingene av de mange elbilene som vi har kjørt langs den faste ruten Motor og NAF følger i den halvårlige rekkeviddetesten.
– Vått føre øker forbruket, og for noen elbiler kan dette gi store utslag på rekkevidden. Pass derfor ekstra godt på hvor mye strøm du har igjen på batteriet om du er på langtur og det er ventet mye regn. Stopp og lad før batteriet går under 10 prosent, råder Svendsen.
Kan bli dyrt
Forsikringsselskapene forbereder seg på kostbare følger av det kraftige regnværet. Juli og august er måneder som ofte har mye styrtregn.
I juli og august i fjor skadet regnskyll bygninger, innbo og biler for over 230 millioner kroner, skriver forsikringsselskapet If i en pressemelding.
Året før lå skadene i samme periode på rundt 90 millioner kroner, men i 2022 ble det meldt inn over 3400 skadetilfeller som følge av vanninntrengning.
Verst i nyere tid var det en sommerdag i 2016: 6. august høljet regnet ned over Asker, Bærum og deler av Oslo i flere timer, og det ble vannskader for mellom 500 og 600 millioner kroner.
– Det er først og fremst i sommermånedene folk får kjelleren full av vann etter styrtregn og kraftige regnvær. Særlig byer og tettsteder på Østlandet og Sørlandet er utsatt, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?