P-TABBE: Ikke gjem tillatelsen slik, bak skyggefeltet nederst på frontruten.

Mange får bot:

Dette er tabbene som koster deg parkeringsbot

Mange av oss gjør dette feil når vi parkerer. Dermed får vi bot.

Publisert

Nesten fire av 10 klager til Parkeringsklagenemnda kommer etter at bilistene har fått bot selv om de har parkeringstillatelse eller har betalt for parkeringen.

KORREKT: Slik skal parkeringstillatelsen (eller parkeringsbilletten) legges.
BEST: Og aller best er det om du har en holder å feste billetten eller tillatelsen i.

De får likevel bot, fordi parkeringsbilletten eller parkeringstillatelsen ikke er synlig ved kontroll eller er plassert feil.

– I parkeringsforskriften står det tydelig at billetten skal plasseres godt synlig. Mange virksomheter har også informert om dette. Likevel kan det synes som om det er utfordrende for bilførerne å plassere billetten eller tillatelsen bak frontruten på en synlig måte, skriver parkeringsklagenemnda i sin årsmelding.

Gjengangere

Nemnda har gått gjennom klagesakene de får inn. De ser at en gjenganger er at billetten eller tillatelsen ofte legges bak skjermer, i nedsenkninger, bak skyggefeltet nederst på ruten, eller på rattstammen, i stedet for godt synlig på dashbordet – slik at betjenten ved kontroll kan kontrollere den.

Noen av oss sliter også med elektronisk registrering og elektronisk betaling.

– En utfordring ved tastefeil og feilregistrering er at betalingen eller registeringen ikke vil være synlig for betjenten ved kontroll, skriver nemnda i årsmeldingen.

Vårt ansvar

Parkeringsklagenemndas inntrykk er at de fleste sakene om elektronisk registering er der bilføreren har byttet om på numrene i kjennemerket, eller glemt et nummer, en bokstav eller to.

– Det er også noen saker der føreren har glemt å bytte kjøretøy i applikasjonen. Man har to kjøretøy lagret i applikasjonen, og velger det kjøretøyet som står igjen i hjemme.

7 av 10 taper

Får man bot for feiltasting, skal det mye til å få medhold. Det er nå nedfelt i parkeringsforskriften at det er bilførernes ansvar å taste korrekt kjennemerke.

Det er heller ikke lett å få medhold i andre tilfeller.

Parkeringsklagenemnda behandlet i fjor 3618 saker. I 30 prosent av sakene har bilføreren enten fått medhold, delvis medhold, eller parkeringsselskapet har valgt å trekke saken.

I 70 prosent av tilfellene har parkeringsselskapet fått medhold, eller klagen fra bilfører er avvist av nemnda.