Nesten fire av 10 klager til Parkeringsklagenemnda kommer
etter at bilistene har fått bot selv om de har parkeringstillatelse eller har
betalt for parkeringen.
De får likevel bot, fordi parkeringsbilletten eller
parkeringstillatelsen ikke er synlig ved kontroll eller er plassert feil.
– I parkeringsforskriften står det tydelig at billetten
skal plasseres godt synlig. Mange virksomheter har også informert om dette.
Likevel kan det synes som om det er utfordrende for bilførerne å plassere
billetten eller tillatelsen bak frontruten på en synlig måte, skriver
parkeringsklagenemnda i sin årsmelding.
Gjengangere
Nemnda har gått gjennom klagesakene de får inn. De ser at
en gjenganger er at billetten eller tillatelsen ofte legges bak skjermer, i
nedsenkninger, bak skyggefeltet nederst på ruten, eller på rattstammen, i
stedet for godt synlig på dashbordet – slik at betjenten ved kontroll kan
kontrollere den.
Noen av oss sliter også med elektronisk registrering og
elektronisk betaling.
– En utfordring ved tastefeil og feilregistrering er at
betalingen eller registeringen ikke vil være synlig for betjenten ved kontroll,
skriver nemnda i årsmeldingen.
Parkeringsklagenemndas inntrykk er at de fleste sakene om
elektronisk registering er der bilføreren har byttet om på numrene i
kjennemerket, eller glemt et nummer, en bokstav eller to.
– Det er også noen saker der føreren har glemt å bytte
kjøretøy i applikasjonen. Man har to kjøretøy lagret i applikasjonen, og velger
det kjøretøyet som står igjen i hjemme.
Får man bot for feiltasting, skal det mye til å få
medhold. Det er nå nedfelt i parkeringsforskriften at det er bilførernes ansvar
å taste korrekt kjennemerke.
Det er heller ikke lett å få medhold i andre tilfeller.
Parkeringsklagenemnda behandlet i fjor 3618 saker. I 30
prosent av sakene har bilføreren enten fått medhold, delvis medhold, eller
parkeringsselskapet har valgt å trekke saken.
I 70 prosent av tilfellene har parkeringsselskapet fått
medhold, eller klagen fra bilfører er avvist av nemnda.