Det er det amerikanske bildelingsselskapet Finn som står bak undersøkelsen, som er gjort blant OECD-land og stater som scorer minst 8 på HDI-indeksen, som FNs utviklingsprogram har laget for å måle lands gjennomsnittlige utvikling på nøkkelområder som forventet levealder, inntekt og utdanning.
Basert på sju hovedkriterier har de listet opp 27 nasjoner (land uten komplett data i alle kategorier er utelatt).
Norge scorer ikke best på noe, men samlet godt nok til en 2.plass på lista – bak Nederland.
De farligste veiene blant landene på listen finner vi altså i Argentina, der setebeltebruk og veikvalitet er lav, mens trafikkmengden er høy.
USA kommer også ekstremt dårlig ut – med mange alkoholrelaterte trafikkdødsfall og høye fartsgrenser. Trolig bidrar også svært lav aldersgrense for førerkort, helt ned til 14 år i enkelte delstater, til tallene.
Ifølge statistikken er det minst sannsynlig at du omkommer i en ulykke på en islandsk vei, selv om (de få) veiene i landet ofte er i ganske enkel forfatning.
Island har 2,05 trafikkdødsfall per 100.000 mennesker, mens Norge som er nærmest på denne lista har 2,12.
Sveits på tredjeplass har 2,25, fulgte av Irland på 3,13 og Sverige på 3,14.
Annonse
Arabisk bunn
Det globale gjennomsnitt er på 8,57 trafikkdødsfall på 100.000 mennesker.
I den nedre delen av denne oversikten er Saudi-Arabia på en dyster sisteplass – med 35,94 trafikkdrepte per 100.000 innbyggere. Thailand har 32,21, mens Malaysia på tredjeplass 22.48.
Saudi-Arabia og Thailand er ikke på den samlede oversikten fordi det mangler data i enkelte kategorier.