STOR: BMW XM er en stor SUV, 511 centimeter lang og 2,7 tonn tung, her i topputgaven XM Red Label. Som har en startpris på mer enn 2,5 millioner kroner.

Luksus-SUV:

BMW XM får ingen etterfølger

En av BMWs aller mest spesielle modeller, den M-utviklete XM, ser ut til å ende etter én generasjon.

Publisert

BMW lanserte den digre SUV-en XM tidlig i 2023. Bilen er utviklet  av M-avdelingen til selskapet, og er kun den andre modellen som ene og alene stammer fra denne spesialavdelingen. Den første var BMW M1, det var i 1978.

I Norge selges den i to versjoner, med 653 eller 748 hestekrefter, begge ladehybrider med en V8-bensinmotor. Startprisen er i overkant av 2,3 millioner kroner. 

Ikke overraskende er det et beskjedent antall som har blitt registrert her, ifølge statistikken til Opplysningrådet for veitrafikken, 28 stykker.

En periode gikk det rykter om av XM også skulle komme med en elektrisk drivlinje, med det skjer definitivt ikke, melder Automotive News.

I utgangspunktet virket det som om XM skulle være en gallionsfigur for BMWs elektriske satsning, men nå er det mer trolig at modellen kun får kjøre ut sitt livsløp.

– Produksjonen av XM avsluttes i november 2028, og en etterfølger er ikke planlagt, skriver Automotive News.

Ifølge bilindustrianalytikeren Felipe Munoz, som driver Carindustryanalysis, ble det i fjor levert rundt 7200 XM på verdensbasis. Hvor USA var det klart største markedet, med 2315 biler.

PS: BMW skal ha inngått en «gentlemansavtale» med Citroën, slik at de kunne bruke navnet «XM» på modellen. Citroën brukte samme navn på sin mest luksuriøse bil fra 1989–2000.