FØRERSTØTTE: Her ser du et utsnitt fra skjermen til en Mercedes-AMG CLE 33.

Klare kjønnsforskjeller:

Derfor slår bilførere av fører­assistanse

En ny undersøkelse forteller hva som blir slått av først – og litt om hvorfor.

Publisert Sist oppdatert

Førerstøttesystemer er der for å hjelpe til, men ikke alle mener at de bidrar positivt. 

Dette kommer tydelig fram i en undersøkelse utført av Kantar Sifo på oppdrag fra det store, svenske forsikringsselskapet Folksam.

Tre typer

I undersøkelsen er kun de tre systemene Folksam betegner som vanligst, undersøkt. 

Begrepene og funksjonene varierer noe, og de to siste går hånd i hånd, så vi tar med disse definisjonene:

Adaptiv fartsholder – holder farten på angitt nivå og forholder seg til øvrig trafikk, særlig bilen foran.

Filholder – funksjonen som skal holde deg i rett fil, det mange tenker på som første grad av selvstyring (engelsk: lane keeping assist support (LKAS/LKS/LKA), svensk: filhållningsstöd).

Filvarsler – funksjonen som skal forhindre at du krysser midtstripen eller havner i grøfta (engelsk: lane departure warning system (LDWS/LDW), svensk: filavåkningsvarnare).

Ofrer filholderen hyppigst

Ifølge undersøkelsen slår 26 prosent av adaptiv fartsholder. 29 prosent dropper filholder, mens 16 prosent skrur av filvarsleren. 

Dette er et snitt for daglig kjøring. På spørsmål om førerne noen gang har gjort dette, er derfor tallene høyere:

40 prosent skrur innimellom av adaptiv fartsholder, 38 og 35 prosent gjør det samme med henholdsvis filholder og filvarsler.

Menn og kvinner velger ulikt

Undersøkelsen viser også at kjønnsforskjellene er betydelige. 

Symbolet øverst i midten viser at kjørefeltassistanse er på.

I daglig kjøring ser det slik ut:

● Adaptiv fartsholder – 38 prosent av kvinnene og 15 prosent av mennene slår av.

● Filholder – 40 prosent for kvinner, 19 prosent for menn.

● Filvarsler – 18 prosent for kvinner, 15 prosent for menn.

Det er selvsagt stor grad av overlapping, men menn oppgir oftere at de skrur av for å forbedre kjøreopplevelsen. 

Kvinnene er i flertall i kolonnene som er kalt «jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap for å bruke systemet», «har ikke behov» og «liker ikke». 

– Viktig å bruke

Folksam sender ballen videre til bilførerne, så vel som produsentene:

– Både kunnskapsnivået og kjøreopplevelsen må bli bedre, sier selskapets trafikkforsker Maria Klingegård.

– Selv om det oppleves uvant og kanskje ubehagelig når det rykker og vibrerer i rattet, er det viktig å bruke systemene, sier hun.

Folksam refererer til undersøkelser som viser at filvarslere kan halvere både singel- og møteulykker. Ifølge amerikanske IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) bidrar derimot filholdere i mindre grad.

Tallene i undersøkelsen samsvarer med tyske funn fra halvannet år tilbake. De kan du lese om i saken under: