Sikkerhetsproblem:

Førere skrur av bilenes assistanse­systemer

Førerstøttesystemene er bare i sving på én av to bilturer, ifølge tall fra en tysk undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Forklaringen er enkel: Bileierne skrur dem av, skriver Vi Bilägare [for abonnenter]. 

Ifølge en undersøkelse utført ved Universitetet i Kempten i Tyskland skal det ofte svært lite til før bilførere leter seg frem til av-knappen. 

Det holder med et par feilmeldinger – et rykk i rattet, eller en alarm føreren oppfatter som unødvendig.

362 bileiere og seks eksperter har svart på undersøkelsen. Dette er nok til å konkludere om vanene, men ikke et stort nok utvalg til å fordele på bilmerker. 

Ifølge en av forskerne bak undersøkelsen, Benedikt Holzmann, virker det likevel som om de tradisjonelle premium­merkenes systemer oppfattes som minst irriterende.

Filskifteassistenter får mest kritikk i undersøkelsen, mens adaptive fartsholdere kommer best ut.