MODIFISERING: Optimalisering av bilmotorer utføres på verksteder. Bildet er fra en kontroll på verksteder i regi av blant annet politiet og vegvesenet. Verkstedet på bildet har ingenting med denne saken å gjøre.

Modifisering av biler:

Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere

Bilimportørene advarer på det sterkeste mot modifisering av motorene, selv om du skulle få det godkjent av vegvesenet. Tuning-tilbyder forstår advarslene.

Publisert

– Etter modifisering er følgeskader et vanlig problem, sier Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjons og samfunnskontakt hos Harald A. Møller, som blant annet importerer Volkswagen og Audi.

Motor har nylig skrevet flere artikler om modifisering. Blant annet om bilen som må repareres for 171.000 kroner på grunn av problemer etter modifisering.

Selv om det er et krav, er det nesten ingen bileiere som etter utført optimalisering av motoren sørger for å få bilen godkjent hos vegvesenet. Slik godkjenning er dessuten i praksis nesten umulig å få.

Bryter garantien

BMW, Audi og Volkswagen er blant bilmerkene som er populære å modifisere. Importørene av disse merkene advarer på det sterkeste mot å endre på motorene.

BMW Norge påpeker at modifisering også bryter deres garantibestemmelser. I garantivilkårene heter det at BMW og deres forhandlere ikke er ansvarlig for feil som skyldes ombygging eller endringer.

– Det ligger da i kortene at vi ikke vil anbefale modifikasjon eller chiptuning, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge.

10.000–30.000 kr

Optimalisering av motoren kan føre til at én eller flere styreenheter senere må byttes, fordi programvaren fra chiptunings-leverandørene ikke er kompatibel med original programvare.

– Programvaren som er brukt, kan blokkere for våre oppdateringer. Da kan man få utfordringer med eksempelvis styreenheter, sier Tegneby.

Ny styreenhet kan ifølge BMW koste et femsifret beløp, mens Møller sier prisen er 10.000–30.000 kroner.

Man kan også miste hele optimaliseringen av motoren i en helt vanlig programvare-oppdatering, fordi oppdateringen tilbakestiller modifiseringen automatisk.

Ingen erstatning

– Tilbyr dere erstatning til kunder, dersom modifiseringen blir satt tilbake til original effekt?

– Nei. Vi kan ikke være ansvarlig for tredjeparts løsninger. Derfor er det viktig at kundene gir beskjed ved verkstedbesøk, slik at man – om mulig – kan ta hensyn til det, sier Tegneby.

Det finnes enklere modifiseringsløsninger hvor modifiseringen kan fjernes før service, og igjen monteres etter service. Men heller ikke slike løsninger dekkes av bilens garanti, dersom det oppstår problemer, påpeker BMW.

– Økt slitasje

Møller mener følgeskader etter modifisering er et vanlig problem.

– Det starter ofte med klager på motorfusk eller giringsproblematikk, og skader på komponenter som følge av økt slitasje, sier Øyvind Rognlien Skovli hos importøren Harald A. Møller.

Kostnadene til feilsøk og reparasjoner kan bli store, påpeker Møller.

Motor har skrevet om flere bruktbilkjøpere som etter kjøpet har blitt klar over at de har kjøpt en bil med trimmet motor. Det er gjerne også da Møller kommer i befatning med problemet.

– For vår del opplever vi disse sakene i møte med nye kunder som ønsker å fjerne modifisering som er gjort av tidligere eier, sier Rognlien Skovli.

– Økt risiko

I rettssaken om bilen som ble skadet for 171.000 kroner etter dårlig utført modifisering, vitnet en serviceansvarlig fra et merkeverksted til BMW.

Ken Ottar Sletner ved BMW-verkstedet Sulland Auto i Moss sa at det er økt risiko for feil med motorer som modifiseres. Men overfor Motor påpeker han at risiko for feil og skader er avhengig av både motortype og girkassene som sitter i bilene.

– Gode og dårlige

Et av de mange firmaene som tilbyr endring av bilmotorer, er Autopower i Arendal. De hevder å ha 26 års erfaring med motortuning.

Daglig leder Terje Amundsen mener det er store kvalitetsforskjeller på modifiseringsarbeidene som tilbys av de forskjellige tilbyderne.

– I alle bransjer, også i vår, er det både gode og dårlige leverandører og produkter. Hvis man får utført en god tuning, får man en velfungerende motor som ikke forurenser mer enn den originale, sier Amundsen – og legger til:

– Vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger av noen art om bilene vi har tunet.

Forstår

– Hva synes du om at importører og vegvesenet advarer mot modifisering av motorene?

– Jeg forstår at bilprodusentene vil beskytte seg mot dårlig programvare, og at vegvesenet skal påse at regelverket følges. Derfor forstår jeg at de advarer. Det er mange tilbydere, og de vet ikke hvem som leverer kvalitet.

– Hvilke ulemper mener du det kan være med modifisering av motorer?

– Det er ingen ulemper med modifisering, med mindre det installeres dårlig programvare som forurenser mer.

PS!

BMW Norge tilbyr på noen motorvarianter effekt-oppgraderinger. Da beholdes nybilgarantien, men BMW understreker at det fortsatt er kundenes ansvar å få modifiseringen godkjent av vegvesenet.