LITEN BULK: Bulken er ifølge rettsdokumentene på ca. 4 x 7 cm, med en dybde på ca. 1 cm.Foto. PRIVAT
«Prinsipielt viktig»:
Derfor saksøkte Mobile for bulk til 8000 kroner
– Hvis realitetene bak vedtaket og dommen skal etterleves, blir det ikke enkelt å omsette brukte biler framover, sier Ole Grangaard, daglig leder og eneeier av bilkonsernet Mobile.
Mobile forsvarer hvorfor en liten bulk i karosseriet
havnet i tingretten, etter at Mobile nektet å etterkomme både reklamasjonen til
bilkunde Ove Haugland og et klart vedtak i Forbrukerklageutvalget.
I dette intervjuet med Motor trekker Ole Grangaard frem flere prinsipielle
begrunnelser for hvorfor bulken måtte inn i rettssystemet.
– Fullstendig feil
– Etter vår vurdering var vedtaket i
Forbrukerklageutvalget fullstendig feil. Det må anses som påregnelig at en
gammel bruktbil kan ha en slik ubetydelig og rent kosmetisk bulk. Derfor ønsket
vi å få dette nærmere avklart, sier Grangaard.
Han sier at bulken var mindre enn det tingretten skriver
i sin dom. Ifølge tingrettsdokumentene er bulken på ca. 4 x 7 cm, med en dybde på
ca. 1 cm. Grangaard hevder bulken er på ca. 2 x 3 cm, med en dybde på «maksimum» 2
millimeter.
Han hevder også at bulken ikke har ført til lakkskade.
– Vedtaket fra Forbrukerklageutvalget og dommen fra tingretten
innebærer at selger må gjøre kjøper oppmerksom på enhver ubetydelig og rent
kosmetisk bulk og ripe på enhver bruktbil som selges.
Han mener det sier seg selv at det i praksis er nærmest
umulig.
– Konsekvensene er at selger må sørge for dokumentasjon
på at man faktisk har gjort kjøper oppmerksom på absolutt alle ubetydelige og
rent kosmetiske forhold for å kunne bevise dette i ettertid. Det vil
representere merarbeid og et byråkrati knapt noen part vil være tjent med.
– Skal enhver selger og kjøper måtte forholde seg til
konsekvensene av dette vedtaket og denne dommen, vil det representere en kostnadsdriver
ingen part er tjent med.
Mobile og Grangaard anket ikke tingrettsdommen.
– Vi mener at dommen som foreligger, ikke er i tråd med
gjeldende lovgivning, men vi velger å ta dommen til etterretning. Kjøper så vel
som både Forbrukerklageutvalget og tingretten mener åpenbart noe annet.
– Hvorfor anket dere ikke til lagmannsretten?
– En anke til lagmannsretten ville ikke vært forsvarlig.
Sannsynligvis ville den ikke kommet inn, heller. Men hvis realitetene bak
vedtaket og dommen skal etterleves, blir det ikke enkelt å omsette brukte biler
framover.
Annonse
– Tar tid
Advokat Rune Gaustad har spesialisert seg på å føre saker
for bilbransjen. Han forsvarer ressursbruken i konflikten om bulken, hvor bare
han har fakturert for 96.000 kroner uten moms.
– For tingretten er det utarbeidet et faktisk utdrag på
166 sider med dokumenter relatert til denne saken. Det tar nødvendigvis noe tid
å gå igjennom dokumenter, planlegge, reise og gjennomføre en slik sak, skriver
Gaustad i en epost til Motor.
– Gode grunner
Advokaten mener man ikke bør se kun på tvistebeløpet, som
i denne saken var på 8000 kroner, og sakskostnadene, som beløper seg til det
mangedobbelte av 8000 kroner.
– Det kan være gode grunner for å prøve en sak, selv om
kostnadene isolert sett blir høyere enn hva man kan «vinne». Særlig gjelder
dette saker av prinsipiell betydning.