REPARERT: Citroënen ble reparert hos merkeverkstedet Mobile Sørlandsparken i Kristiansand.Foto: GOOGLE MAPS
Merkeverkstedene snakket sammen:
Slik ble «feil montering» til «brukerfeil»
Etter at merkeverkstedene i samme kjede hadde snakket sammen, ble årsaken til kløtsjhavariet endret fra feil montering, til at det var brukerfeil begått av kunden.
Først hevdet merkeverkstedet Mobile Sørlandsparken at
kløtsjen var montert feil av et annet merkeverksted, Mobile Kokstad. Etter at det
sistnevnte verkstedet tok kontakt med det førstnevnte verkstedet, ble årsaken til
havariet endret til brukerfeil.
Mobile Sørlandsparken krediterte regningen de hadde sendt
til Mobile Kokstad, og sendte heller den store regningen til den eldre mannen
som eide bilen.
– Store problemer
Historien startet en liten stund tidligere: Etter at mannen kjøpte en to år gammel Citroën C4, røk kløtsjen. Merkeverkstedet
Mobile Kokstad skiftet den på nybilgarantien.
Men rett etter reparasjonen, fikk eieren av bilen store
problemer.
– Bilen gikk svært ujevnt. Jeg hadde store problemer med
å komme meg hjem, fortalte bileieren i 80-åra.
Mannen dro deretter på en planlagt ferie, og underveis
oppsto det problemer. Bilen havarerte og måtte fraktes med bergingsbil til et
annet merkeverksted, Mobile Sørlandsparken i Kristiansand. Dette
merkeverkstedet konkluderte med at kløtsjen var montert feil av det første
merkeverkstedet.
– Lamellplate var montert feil vei. Svinghjul var skadet,
skrev Mobile Sørlandsparken i et notat som Motor har sett.
Dermed ble kløtsj og svinghjul skiftet, og Mobile
Sørlandsparken sendte faktura til Mobile Kokstad – som de mente hadde montert
feil.
Endret uttalelsen
Da reagerte Mobile Kokstad, som altså er i samme bilkjede
som Mobile Sørlandsparken.
Mobile Kokstad kontaktet sine kolleger, og raskt endret Mobile
Sørlandsparken sin årsaksforklaring:
– Dette at kløtsj var feilmontert var ikke riktig
uttalelse. Ut fra diagnose på deler, er det konkludert med fra Mobile
Sørlandsparken og Mobile Kokstad at det er brukerfeil av kløtsjen som er årsaken
til at disse delene er utslitt, skrev Mobile Sørlandsparken i et notat.
Deretter krevde de at eieren av bilen skulle betale reparasjonen på 28.000 kroner.
Annonse
– Bevist
Mannen klaget, og nå har han fått medhold hos forbrukermyndighetene.
– Det er uomtvistet og bevist at Mobile Sørlandsparken
først mente at havariet var en konsekvens av feilmontering hos Mobile Kokstad
kort tid i forkant, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Forbrukerklageutvalget behandler konflikter etter blant
annet verkstedreparasjoner. De skriver videre i vedtaket:
– Her har en sakkyndig aktør, etter å ha foretatt
nødvendig demontering, vært så konkret i sin skildring av problemet, at det i
utgangspunktet ikke skulle være nødvendig å foreta ytterligere undersøkelser.
Mobile Sørlandsparken ga heller ikke inntrykk av at konklusjonen på noe vis var
tvilsom.
Mobile må dekke
På bakgrunn av den klare konklusjonen fra Mobile Sørlandsparken,
legger Forbrukerklageutvalget til grunn at Mobile Kokstad monterte kløtsjen
feil.
De har dermed vedtatt at Mobile Kokstad skal betale
reparasjonen på 28.000 kroner.
Motor har snakket med mannen som har fått
medhold. Han er svært glad for vedtaket.
Annonse
– Umulig
Mobile Kokstad, derimot, som monterte kløtsjen som Mobile
Sørlandsparken først hevdet var feilmontert, er svært overrasket over vedtaket
i Forbrukerklageutvalget.
– Det er fysisk helt umulig å kjøre med en feilmontert
lamellplate. På denne bilmodellen er det ikke mulig å feilmontere lamellplaten,
sier servicemarkedssjef Erik Hauge ved Mobile Kokstad.
Motor har spurt Mobile Sørlandsparken om de vil svare på
hvorfor de endret konklusjonen sin.
Daglig leder Boye Ording skriver i en tekstmelding til
Motor at han ikke vil svare på spørsmål.
Ole Grangaard, som er eier og daglig leder i bilsalg- og verkstedkjeden Mobile, har ikke besvart Motors henvendelse om
Mobile aksepterer vedtaket i Forbrukerklageutvalget, eller om de sender saken
til tingretten, noe de etter lovverket har anledning til.