– I alle år har vi gitt telysholdere. Så vurderte vi å gå over til paraplyer. Men har ikke folk nok av unødvendige ting, spør markedssjefen – før hun forteller at de heller endte med å gi penger til en god sak.
– Takknemlige
Dermed ble samarbeidet med Kreftforeningen i Rogaland etablert fra januar i fjor. For hver solgte bil går 100 kroner til Kreftforeningen.
Bare i fjor førte det til 456 600 kroner til kreftsaken.
– Mange har et forhold til kreft. Jeg tror ikke vi har fått en eneste negativ kommentar, sier Sara Lyngholm Lodden, som oppfordrer andre bilselgere til å gjøre det samme.
Kreftforeningen i Rogaland sier avtalen med bilforhandleren betyr mye.
– Pengene brukes blant annet på Vardesenteret, som er Kreftforeningens senter. Vi er enormt takknemlige, sier Camilla Gram, distriktssjef i Kreftforeningen.
Annonse
Tilhenger
Det er store forskjeller på hva nybilkundene får i gave fra bilforhandleren sin. Etter at Motor skrev hva noen bilforhandlere gir, fortalte mange kunder hva de hadde fått av sin forhandler på Motors Facebook-side:
En Porsche-kunde fikk en flaske champagne, champagneglass, blomster, gratis tur til en isbane – og en julegave.
En Mercedes-kunde ble invitert til Mercedes-fabrikken og Mercedes-museet i Stuttgart.
En tredje leser forteller at han fikk en ny tilhenger med på kjøpet, da han kjøpte bil hos forhandler i Skien.
Men, som en fjerde leser skriver:
– Har forhandleren råd til å gi en gave ved overtagelse, så har man ikke presset selgeren nok på pris!
PS, apropos gaver: Butikken gikk bra hos Møller i koronaåret 2020, så bra at hver av de 4000 ansatte fikk en halv månedslønn i bonus.