BESKJED: Nå bilkundene setter seg inn i nybilen, henger denne beskjeden på speilet.

Kreftforeningen får nybilgaven:

Denne beskjeden får tusenvis av Møller-kunder

Hver gang det ruller en nybil ut av Møllers anlegg i Rogaland, tikker det inn 100 kroner til Kreftforeningen.

Publisert

– Folk har nok av unødvendige ting. Vi vil i stedet gi til en god sak, sier Sara Lyngholm Lodden, markedssjef hos Møller Bil Sør-Rogaland.

Mange leste Motors reportasje om hva bilforhandlerne gir nybilkjøperne ved overtakelse. Kaker, vin og små hyggelige overraskelser venter de fleste.

Møller-kundene i Rogaland får ingen gave.

– I alle år har vi gitt telysholdere. Så vurderte vi å gå over til paraplyer. Men har ikke folk nok av unødvendige ting, spør markedssjefen – før hun forteller at de heller endte med å gi penger til en god sak.

– Takknemlige

Dermed ble samarbeidet med Kreftforeningen i Rogaland etablert fra januar i fjor. For hver solgte bil går 100 kroner til Kreftforeningen.

Bare i fjor førte det til 456 600 kroner til kreftsaken.

– Mange har et forhold til kreft. Jeg tror ikke vi har fått en eneste negativ kommentar, sier Sara Lyngholm Lodden, som oppfordrer andre bilselgere til å gjøre det samme.

Kreftforeningen i Rogaland sier avtalen med bilforhandleren betyr mye.

– Pengene brukes blant annet på Vardesenteret, som er Kreftforeningens senter. Vi er enormt takknemlige, sier Camilla Gram, distriktssjef i Kreftforeningen.

100 KRONER: Olav Fikstvedt (t.v.) og Sara Lyngholm Lodden (t.h.) hos Møller Bil Sør-Rogaland gir 100 kroner for hver solgte bil til Camilla Gram og Kreftforeningen.

Tilhenger

Det er store forskjeller på hva nybilkundene får i gave fra bilforhandleren sin. Etter at Motor skrev hva noen bilforhandlere gir, fortalte mange kunder hva de hadde fått av sin forhandler på Motors Facebook-side:

  • En Porsche-kunde fikk en flaske champagne, champagneglass, blomster, gratis tur til en isbane – og en julegave.
  • En Mercedes-kunde ble invitert til Mercedes-fabrikken og Mercedes-museet i Stuttgart.
  • En tredje leser forteller at han fikk en ny tilhenger med på kjøpet, da han kjøpte bil hos forhandler i Skien.

Men, som en fjerde leser skriver:

– Har forhandleren råd til å gi en gave ved overtagelse, så har man ikke presset selgeren nok på pris!

PS, apropos gaver: Butikken gikk bra hos Møller i koronaåret 2020, så bra at hver av de 4000 ansatte fikk en halv månedslønn i bonus.