FORNØYD KUNDE: En rose av bånd og «Ingun» i rosa foliert på førerdøra ble prikken over i-en for Ingun Flåt.
FORNØYD KUNDE: En rose av bånd og «Ingun» i rosa foliert på førerdøra ble prikken over i-en for Ingun Flåt.

Ingun strålte, men noen får ingenting:

Her er gavene du får som takk for kjøp av ny bil

– Det ble liksom min dag, sier bilkunden Ingun Flåt. Mange får en hyggelig overraskelse når nybilen overrekkes. Andre får ingenting.

Publisert Sist oppdatert

Motor har sjekket med bilforhandlere landet rundt:

Hva gir de i gave til nybilkundene sine?

Noen får vin, andre får en stor, fristende gulrotkake, og noen får ingen verdens ting.

Ingun Flåt ble overrasket med noe hun satte stor pris på da hun forleden kom til Toyota-forhandleren Nordvik i Namsos for å hente sin splitter nye Toyota RAV4. Der ble hun møtt av en rose av bånd på panseret, og en innpakket gave som lå i førersetet.

«Ingun»

Der hadde bilselgeren, daglig leder Kay Haug, pakket inn noe han visste Ingun ønsket seg.

– Hun ville ha fornavnet sitt klistret på bilen. Samtidig visste vi at vennene hennes og familien ikke ville at hun skulle gjøre det. Så vi fikk et folieringsfirma til å lage en folie, også pakket vi den inn, forteller Haug.

Ved overrekkelsen fikk Ingun valget, om karosserisjefen skulle ta på folien der og da, eller ikke. Flåt takket ja, og nå kjører hun rundt i nybilen med «Ingun» i rosa tekst.

– Jeg følte jeg ble gjort stas på, sier hun selv.

Hundegodteri

Noen bilselgere deler ut reklameeffekter, noen gir en blomsterbukett, noen gir ingenting. Variasjonen er stor, viser en ringerunde Motor har gjort til åtte tilfeldig valgte bilforhandlere landet rundt.

Noen gir gjennomtenkte gaver.

– Vi prøver å identifisere hva som ligger nært hjertet til den enkelte kunde, sier daglig leder Kay Haug ved Nordvik i Namsos.

– En av kundene våre har en hund som betyr mye. Den kunden fikk en bukett roser, en hundeleke og hundegodteri. Det traff kunden!

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KUNDE OG SELGER:</span> Ingun Flåt og Kay Haug.
KUNDE OG SELGER: Ingun Flåt og Kay Haug.

Ladekabel

Haug styrer bevisst unna billige plastflasker og solbriller med reklame på.

– Jeg vil ikke bidra med slikt. Gaver som det er heller ikke viktig for kundene.

Da Ingun Flåt under overrekkelsen skulle teste den trådløse mobilladeren i nybilen, fant hun ut at mobiltelefonen hennes er for gammel til å lades trådløst.

– Men da dro Kay og kjøpte ladekabel til meg, slik at jeg kunne lade på vei hjem til Høylandet, forteller Ingun Flåt fornøyd.

Motor har spurt bilforhandlere som selger både billigmerker og premiumbiler. Dette gir de kundene sine ved overrekkelse av nybil:

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GROMSTAD MOTOR:</span> Leif Christian Gromstad gir Italiensk vin til de vinglade, og sjokolade til de andre.
GROMSTAD MOTOR: Leif Christian Gromstad gir Italiensk vin til de vinglade, og sjokolade til de andre.

Vin eller sjokolade

– Alle som kjøper bil av oss får en flaske prosecco ved overlevering av bilen. Til de som ikke drikker alkohol har vi et alkoholfritt alternativ, en konfekteske fra Heimdal sjokolade. Den er lokalprodusert her i Arendal, forteller Leif Christian Gromstad, daglig leder ved Skoda- og Nissan-forhandleren Gromstad Motor Stoa i Arendal.

Prosecco er italiensk musserende vin.

– Hvordan finner dere ut hvem som drikker vin og ikke?
– Vi pleier å spørre de vi er usikre på. De fleste velger vinen, men sjokoladen er veldig god – og det hender noen får dobbelt.
– Hvem får dobbelt?
– Det er gjerne de som har vært kunder her i mange år, eller de som det er noe spesielt med, sier Gromstad – og legger til at alle kundene i tillegg får en førstehjelpspute.

Lue eller Norgesglass

– Vi har en liten overraskelse til alle, forteller Terje Halvorsen, plassjef hos Ford-forhandleren Røhne Selmer på Alnabru i Oslo.

Hvilken gave kunden får, varierer litt.

– Til en sporty familiefar gir vi gjerne en lue fra Røhne Selmer eller en bøff, til et eldre ektepar gjerne et Norgesglass fra Porsgrund.

Blomster gir de ikke lenger.

– Det er en del som setter pris på blomster. Men det er kanskje litt utdatert. Dessuten er det også upraktisk.
– På hvilken måte?

– Det hender overrekkelsen skyves til dagen etter. Da sitter vi der med en bukett som ikke er like fin lenger.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KRYDDER</span>: Det går mest i kryddersett når Stian Berg Torgersen overrekker nybil.
KRYDDER: Det går mest i kryddersett når Stian Berg Torgersen overrekker nybil.

Kryddersett

– Dette skal jo være en overraskelse når kunden kommer på overrekkelsen. Da blir det litt kjedelig å avsløre det her, sier plassjef Stian Berg Torgersen ved Lexus- og Toyota-forhandleren Bilia Trondheim.

Før han likevel forteller hva kundene får:

– Vi varierer litt og tilpasser etter kundens alder og interesser, slik at hver enkelt kunde får noe de setter pris på. Til Toyota-kundene kan det være knivsett, kjøkkenradio, salatbestikk eller et kryddersett. Også legger vi ved munnbind i stoff med logoen vår på til alle.

– Hva går det mest av?
– Kryddersettet.
– Hva får Lexus-kundene?

– Stor sett noe av det samme, men til dem kan vi også gi pledd eller skipose.

Ingenting

– Vi har ingen gave ved overlevering, hverken av nye eller brukte biler. Det har vært snakket om flere ganger om vi skal begynne å gjøre det. Men jeg tror ikke det er noen i Mobile-kjeden som gir slike gaver, sier Christoffer Homb, daglig leder ved Mobile Elverum, som forhandler Kia, Opel og Nissan.

– Hvorfor gir dere ikke noe?
– Jeg vet ikke, det har alltid vært slik.
– Blir kundene skuffet eller lei seg når de ikke får noe?

– Jeg har ikke fått tilbakemeldinger på det.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GULROTKAKE</span>: Kundene til Gumpens i Kristiansand får en søt fristelse.
GULROTKAKE: Kundene til Gumpens i Kristiansand får en søt fristelse.

Gulrotkake

– Vi gir en gulrotkake fra Grim Bakeri & Konditori, som ligger et steinkast unna oss. Den er god! Kundene blir skuffet om de ikke får den, sier salgsleder Per Øystein Gumpen ved Volkswagen-forhandleren Gumpens Auto Vest i Kristiansand.

– Er det noen som ikke får, sier du?
– Det hender vi har byttet ut kaka med blomster eller andre ting. Men da lurer de på hvor det blir av kaka.

Kaken overrekkes i egen emballasje med bilforhandlerens logo.

– Hvor viktig er det å gi en gave ved overrekkelse av ny bil?
– Det er veldig viktig å vise at vi er takknemlige for at de har valgt oss og gitt oss tillit. Dette har vi gjort i mange år. Før ga vi bløtkake, men for et par år siden gikk vi over til gulrotkake.

Blomster

– Nå gir vi en blomsterbukett, etter at vi inntil i fjor ga en kaffekopp fra Circle K med ett års kaffeavtale, forteller daglig leder Fredrik Torbjørnsen ved Audi, Skoda og Volkswagen-forhandleren Sulland i Bodø.

Det hender også at noen kunder får litt mer.

– Til de som kjøper spesielle biler blir det kanskje en annen oppmerksomhet. Det kommer også an på hvor mange biler kunden har kjøpt hos oss. Da kan bli en flaske vin, sier Torbjørnsen – som helst ikke vil skape forventninger til kommende kunder.

– I utgangspunktet er det likt til alle, altså en blomsterbukett.

Ikke alle får

– Før ga vi en glassflaske fra Hadeland Glassverk til alle. Nå ser vi kundene mer an. Det er heller ikke alle kundene som får. Vi har ingen faste rutiner, sier Anders Hage, daglig leder ved Bertel O. Steen på Hamar, som er forhandler av Mercedes-Benz, Kia og Peugeot.

Når det vanker en gave, kan det være en nødlader, vinopptrekker, eller en termos.

– Dette styres litt gjennom importørene også. De som kjøper Peugeot varebil får en termos, sier Hage.

Han synes det er viktigere å ha fokus på selve bilen og opplæring i bruken av den.

– Spesielt for elbilkundene er det viktig at de ved overrekkelsen blir satt godt inn i produktet.

Powered by Labrador CMS