IKKE HELT NY: Den tilsynelatende splitter nye bilen var egentlig brukt.
IKKE HELT NY: Den tilsynelatende splitter nye bilen var egentlig brukt.

Nybilen viste seg å være en bruktbil:

Den splitter nye bilen var eid av bilutleiefirma

Bilkunden trodde han kjøpte splitter ny bil av merkeforhandleren. Men ved en tilfeldighet oppdaget han at den nye bilen tidligere var eid av et bilutleiefirma.

Publisert

– Det fikk jeg ikke vite da jeg kjøpte bilen, hevder bilkunden.

NAF synes salgsmåten til merkeforhandleren er merkelig. De mener kunden har krav på prisavslag.

– Bilen kan ha fått verdiforringelse når det er et bilutleieselskap som var første eier av bilen, mener Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat.

Vi går tilbake til mars i år:

Da solgte merkeforhandleren Hellestø Bilpaviljongen på Jæren en tilsynelatende splitter ny Jaguar I-Pace til kunden sin for ca. 700.000 kroner.

Kunden jobber med bil og samferdsel til daglig, og var overbevist om at han kjøpte en splitter ny bil. Han la ikke merke til at selgeren hadde huket av for «bruktbil» i kontrakten.

Tilfeldig

Bilen hadde heller ikke rullet mange kilometer, under 100, og fremsto som helt ny, både av utseende og gjennom selgerens øvrige uttalelser.

Men: Knappe to måneder etterpå, i mai, fikk kunden ved en ren tilfeldighet vite at han ikke var første eier av bilen.

I kjøretøyregisteret til Statens vegvesen står det at bilen ble registrert på merkeforhandlerens eget bilutleieselskap, Hellestø Bilutleie, 12. februar. 23. mars, nesten halvannen måned senere, ble bilen videreregistrert på kunden.

Verdiforringet

Bilen har ikke vært brukt som utleiebil. Den hadde bare gått noen få kilometer da kunden overtok. Likevel mener NAF at bilens verdi er forringet.

– Når kunden om noen år skal selge bilen sin videre, vil det at første eier er Hellestø Bilutleie AS kunne medføre uklarheter. Det er vanskelig å dokumentere for nåværende eier at bilen ikke har gått som utleiebil, med leietakere med forskjellig kjørestil. Det kan gi bilen et salgslyte, eller en verdiforringelse, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Hun utdyper problematikken slik:

– Potensielle kjøpere vet jo ikke om det kun er selger som har kjørt bilen, eller om det har vært 40 ulike korttidsleietagere før selger kjøpte den.

Svennungsen mener kunder som opplever slikt bør ha krav på prisavslag.

– Et prisavslag bør ligge på seks-åtte prosent av kjøpesummen, litt avhengig av lengden på utleieselskapets eietid. Hvis det kun har vært noen få dager, vil det ha mindre konsekvenser for senere salg enn om bilen i flere måneder har stått registrert som utleiebil.

Tyskregistrert

Da Motor begynte å sjekke den tilsynelatende nye bilens forhistorie, ser vi også at bilen ble førstegangsregistrert flere måneder før den ble registrert på bilutleiefirmaet.

Ifølge vegvesenets registre er bilen registrert første gang «i Norge» i 2021, altså på bilutleiefirmaet.

Men bilen ble registrert aller første gang allerede i 2020, den 11. desember, ifølge utskriften fra kjøretøysregisteret.

Når Motor spør Hellestø Bilpaviljongen, erkjenner Bjarne Hellestø, som er både bilselger og styreleder, at bilen ble registrert første gang i Tyskland i fjor. Han hevder datoen for førstegangsregistrering var 26. november.

Mange bruktimporterte biler, som er førstegangsregistrert i utlandet, kan ha avvikende utstyr fra norske biler – og dårligere garantivilkår. Slike biler selges derfor gjerne med rabatt.

– Om selger ikke har opplyst dette grundig nok til kjøperen, så tar vi selvkritikk på det, skriver Hellestø i en epost til Motor.

– 99 prosent

Motor har sett epostkommunikasjonen mellom kunden og bilselgeren som solgte han bilen. Der skriver bilselgeren at det er vanlig for denne merkeforhandleren å registrere biler på bilutleiefirmaet sitt.

- Når det gjelder førstegangsregistreringer så registreres 99 prosent av våre lagerbiler på Hellestø Bilutleie, skriver bilselgeren i en epost.

I en epost senere samme dag til kunden gjentar selgeren:

– Som jeg forsøkte å fortelle så registreres mange av lagerbilene våre på Hellestø Bilutleie.

Når Motor spør styrelederen om dette, svarer han ikke på spørsmålet på epost. Men i et påfølgende telefonintervju avviser han opplysningen fra en av de andre bilselgerne om at så godt som alle lagerbilene registreres på utleiefirmaet.

– Det er feil. Vi har heller nesten ikke lagerbiler, sier Bjarne Hellestø.

Han mener det overhodet ikke er grunnlag for prisavslag for at en bil har stått registrert på utleieselskapet.

– Men vi beklager at han ikke fikk vite at bilen ble registrert i Tyskland i fjor. En omlevering med kunden er nå mest aktuelt, eller en annen løsning.

Omlevering innebærer at kunden får levere tilbake bilen han fikk i mars, og at han får en helt ny bil.

Bjarne Hellestø påpeker at bilselgeren som solgte bilen har sluttet i firmaet. Han understreker at bilen har fem års garanti, selv om den er førstegangsregistrert i utlandet.

– Vi burde håndtert denne saken annerledes. Men vi skal ordne opp, gjentar han til Motor.

Forlik

Bare et par dager etter at Hellestø lovet å «ordne opp», og før Motor rakk å publisere, har bilforhandleren og bilkunden inngått et forlik. Bilkunden får en økonomisk kompensasjon, et prisavslag, nær opp til 10 prosent av kjøpesummen, og beholder bilen.

Det er han fornøyd med, sier han til Motor.

– Jeg er jo i utgangspunktet fornøyd med bilen.