TAPTE: Eirik Skjærseth tapte i lagmannsretten mot Hellestø. Nå kjører han en Audi e-tron.

Kjøperen tapte i lagmannsretten:

Dømt til å betale bilselgeren sin 800.000 kroner

Eirik Skjærseth var misfornøyd med drømmebilen, og fikk hevet kjøpet i tingretten. Men i lagmannsretten gikk han på en kraftig smell – og må ut med et millionbeløp.

Publisert Sist oppdatert

I stedet for å få hevet bilkjøpet til 1,2 millioner kroner, er Eirik Skjærseth idømt utgifter på nesten like mye.

Han må betale 800.000 kroner til bilforhandleren han gikk til sak mot. I tillegg må han dekke sine egne saksomkostninger, som bare i tingretten ble på 181.000 kroner.

– De påberopte manglene er ikke mer enn uvesentlige feil, skriver Gulating lagmannsrett i sin dom.

Her kan du lese hva NAF og Forbrukerrådet mener om dommen.

Ikke drømmebilen

Konflikten mellom bilkunden i Stavanger og Land Rover-forhandleren Hellestø Bilpaviljongen viser hvilke enorme konsekvenser det kan få for en privatperson å gå til sak mot bilforretningen.

– Jeg kjøpte drømmebilen. Men den var jo ikke ferdig utviklet, sa Eirik Skjærseth til Motor i fjor høst.

Da hadde han vunnet i Stavanger tingrett, etter at han fikk medhold i at rekkevidden på hybridbilen Range Rover Sport var for lav, at det var problemer med ladingen, og at det var diverse programvarefeil.

Kort sagt: Slike problemer som flere nye elbiler også sliter med.

– Vesentlige mangler

Skjærseth kjøpte bilen for 1,2 millioner kroner sommeren 2018. Men allerede samme høst fikk han problemer med bilen. Luksusbilen var på flere og til dels langvarige reparasjonsopphold.

– Mangler ved programvaren er en vesentlig mangel, konkluderte Stavanger tingrett i sin dom.

De mente bilforhandleren har fått tilstrekkelig antall ganger på å forsøke å reparere bilen. Tingretten pekte også på at bilforhandleren brukte for lang tid på å løse problemene, selv om Skjærseth jevnlig purret på dem.

– Aggressive

Men i Gulating lagmannsrett ble det helt motsatt resultat.

Ikke bare må bilkunden beholde bilen han mener det er store mangler med, og betale rundt millionen i saksomkostninger. Lagmannsretten har også gitt bilforhandleren medhold i at de kan fakturere Skjærseth for totalt 212.000 kroner for tapte leieinntekter og døgnleie for oppbevaring av en bil Hellestø Bilpaviljongen mente var ferdig reparert, men som bilkunden mente ikke var ferdig.

– Da problemene oppsto, hadde bilforhandleren en strategi på å trenere, være ekstremt aggressive, og forsøke å presse oss økonomisk, sa Skjærseth til Motor i fjor høst.

Fant ikke mangler

Bilforhandleren er ifølge dommen tilkjent 890 kroner i døgnleie for hvert døgn i fem og en halv måned, fordi Skjærseth ikke leverte tilbake lånebilen. Til sammen utgjør det 177.000 kroner.

I tillegg kan bilforhandleren kreve 35.000 kroner for at de oppbevarte det de mente var en ferdigreparert bil innendørs.

Lagmannsretten viser til at bilkunden hverken har hentet eller sett på bilen etter at den ifølge bilbutikken var ferdig reparert i juni 2019. De viser også til at forut for ankebehandlingen har en uavhengig representant, Viking kontroll Stavanger, kontrollert og prøvekjørt bilen uten å finne mangler.

– Lagmannsretten legger til grunn at bilen er utbedret, heter det i dommen.

Ikke fått dommen

Da Motor mandag ba om en kommentar fra bilkunden, hadde han ikke fått dommen.

– Jeg vet ikke hva dommen er, sa Skjærseth, før han fikk opplest dommen av Motor.

– Jeg må ringe advokaten min, sa han – da han fikk vite om det store beløpet han nå er dømt å betale til bilforhandleren.

Bilforhandleren Hellestø Bilpaviljongen ønsket i fjor høst ikke å kommentere saken, utover at de mente at Stavanger tingretts dom var uriktig.

De har ikke besvart Motors henvendelser etter lagmannsrettens dom.