IKONISK: Marcello Gandini ved sin trolig aller mest kjente bil, Lamborghini Miura.

Bilklassiker:

Den legendariske bildesigneren Marcello Gandini er død

Marcello Gandini (1938–2024) står bak noen av bilhistoriens mest ikoniske biler, og noen for hvermansen. Se bildene.

Publisert Sist oppdatert

13. mars døde den italienske bildesigneren Marcello Gandini, 85 år gammel. Han står bak en rekke legendariske bilmodeller og var i mange år tilknyttet bildesignhuset Bertone.

Gandini er særlig kjent for å stå bak noen av bilhistoriens mest ikoniske sportsbiler, men også flere biler for massemarkedet.

Han er mannen som fant opp «saksedørene» med konseptbilen Alfa Romeo Carabo i 1968, som senere ble brukt på Lamborghini Countach. 

Et fellestrekk på mange av bilene Gandini designet er rette linjer og kileform.

Alfa Romeo Montreal

Alfa Romeo Montreal ble først vist som en konseptbil i 1967, under utstillingen Expo 67, som ble arrangert i Montreal.

Produksjonsmodellen ble lansert i 1970, og Gandini sto bak begge. 

V8

Montreal har en V8-motor og en 2+2-seteløsning. Bilen kostet mer enn de samtidige Jaguar E-type og Porsche 911. Modellen ble laget fram til 1977, i 3900 eksemplarer.

Audi 50

Audi 50 kom på markedet i 1974. Timingen var god, da det var ett år etter oljekrisen. Den er i nær slekt med den første generasjonen Volkswagen Polo, og Gandini var involvert i designen av begge bilene.

BMW 5-serie E12

BMW 5-serie, i første generasjon, med internkoden E12, ble skapt av Paul Bracq, mens Marcello Gandini bidro til eksteriørdesignen. E12 var i produksjon fram til 1981, og ble laget i 699.094 eksemplarer.

Dagens 5-serie er åttende generasjon.

Citroën BX

Den kantede kombikupeen Citroën BX ble designet av Marcello Gandini mens han var hos Bertone. BX er basert på linjene fra konseptbilene 1977 Reliant FW11 fra 1977 og Volvo Tundra fra 1979.

BX ble lansert i 1982, da den erstattet Citroën GS, og var på markedet fram til 1994.

Lamborghini Miura

Lamborghini Miura var den første sportsbilen med to seter og en midtmontert motor. Det har senere satt standarden for hvordan sportsbiler skal designes. 

Av mange ble den sett på som den aller første supersportsbilen. Miura ble lansert i 1966, og er bilen som for alvor gjorde Gandini kjent.

V12

Midt i bilen er det en V12-motor som i starten hadde 350 hestekrefter, som var økt til 385 da bilen gikk ut av produksjon i 1973. Totalt skal det ha blitt laget 763 Miura.

Verdien på en Miura i dag er mellom 15 og 30 millioner kroner, ifølge Classic.com.

Lamborghini Countach

Lamborghini og Gandini fulgte opp Miura med Countach. En bil som har blitt like ikonisk som forgjengeren.

Bilen ble lansert i 1974 og var på markedet helt til 1990. Den har samme oppsett som Miura, med to seter og en midtmontert motor, nok en gang en V12.

Her introduseres også «saksedørene»,  og bilen er bare litt over en meter høy. Karosseriet er preget av trapesformer, i frontruta, sidevinduene, døråpningen, panseret og baklyktene.

Sikten bakover var så dårlig at bilen ble utstyrt med periskop i stedet for et bakspeil.

Det ble bygget i underkant av 2000 Countach over de 16 årene den var i produksjon. 

Lancia Stratos

Lancia Stratos er en 370 centimeter lang sportsbil laget med tanke på rally. Gandinis design har mange likhetstrekk med sportsbilene han tegnet for Lamborghini, og Stratos har en midtmontert motor.

Modellen ble laget mellom 1973 og 1978, og det skal ha blitt produsert rett i underkant av 500 eksemplarer. Noen av dem for gatebruk, kalt Stratos Stradale. Gateversjonen hentet ut 190 hestekrefter fra V6-motoren.

Stratos vant rally-VM i 1974, 1975 og 1976.