NUMMER ÉN: Bak gjenskinnet i vinduene skjuler det seg en særdeles fornøyd Audi-direktør.

Første, nye Q8 e-tron:

Gammel norges­­favoritt med nytt hjerte

Bare kjennere vil klare å skille oppgraderte e-tron – nå kalt Q8 – fra forgjengeren. Den største endringen ligger i batteriet, og dermed rekkevidden.

Publisert Sist oppdatert

BRUSSEL (Motor): Motor var til stede da de første oppgraderte Q8-ene trillet ut av fabrikken onsdag. Noen av dem triller helt til Norge før sommeren.

Kommende generasjon av Audi e-tron, altså døpt Q8, kan knapt kalles en helt ny modell. Linjene er velkjente og justeringene relativt små, men den har noe markedet etterspør: bedre batteri, og dermed markant økt rekkevidde.

Fanfarer

Som forgjengeren lages Q8 ved Audis fabrikk i Brussel, og stoltheten var til å ta og føle på da den første produksjonsmodellen ble ferdigstilt onsdag.

Til brede direktørglis og små, nesten-rampete lydhorn-fanfarer ble den første rekken loset av båndet, mens bilmedier knipset frenetisk.

Stoltheten er strengt tatt forståelig. Brussel-fabrikken er liten i Audi-perspektiv – «bare» 3000 ansatte, mot godt over 40.000 i Ingolstadt.

EN KRY GJENG: Fabrikkstyreleder Volker Germann i dress til venstre.
BUZZ ALDRIN: Bilen som for alltid vil være nummer to ut fra samlebåndet.

Men Audi kan ikke få understreket nok at deres nye flaggskip lages ved en flaggskipfabrikk.

Gjennomgangstonen er grønn produksjon og karbonnøytralitet fra A til Å i hele kjeden, etter sigende på alle punkter der det er mulig, fra krav om bruk av fornybar energi hos underleverandører til solcellepanelene som dekker fabrikktakene.

– Pionér

– Ærlig talt er det langt igjen til målet, men vi er på vei dit. Og i så måte ser vi på oss selv som en pionér i Audi-verdenen, sier fabrikkens styreleder Volker Germann.

Planen er at Audi Brussel skal tjene som foregangsmodell, som et eksempel og til opplæring, for alle øvrige produksjonsfasiliteter.

Hjertet i alt dette: monteringen av nettopp det nye, forbedrede batteriet.

MONTERING: Det nesten ferdige batteriet kontrolleres og får sine siste komponenter.
TIL SLUTT ...: Q8-batteriet i ferdig form. Kjølingen av dette batteriet krever rundt 23 liter væske.

– I neste trinn skal vi bruke kunnskapen fra Brussel til å øke batteri­produksjonen i Ingolstadt, sier Audis produksjon- og logistikksjef Gerd Walker.

– Høye forventninger

Audi Norge har naturlig nok tro på Q8-salget, særlig i lys av at e-tron tronet på toppen av salgslistene i 2020.

Audi Q8 e-tron

    • Aktuell: Audis elektriske toppmodell, Q8 kommer som klassisk SUV og Sportback med Coupé-linjer, alle med firehjulstrekk.
    • Pris fra: Kr. 658.100 (Q8 e-tron 50), kr. 751.100 (Q8 e-tron 55) og kr. 840.700 (SQ8 e-tron), eks frakt/klargjøring, og før merverdiavgift og eventuelle avgifter. Antatt utleveringstart: Andre kvartal 2023.
    • Lading: 396 volt batteri, lagringskapasitet på 89 kWh netto (95 kWt brutto) eller 104 kWt netto (114 kWt brutto). Makseffekt hurtiglading 150 kW (89 kWt) eller 170 kW (104 kWt), anslått ladetid 10-80 prosent 28 min (89 kWt) og 31 min (104 kWt).
    • Lengde/bredde/høyde (mm): 4915/1937/1633 (SUV) -1619 (Sportback).
    • Bakkeklaring: 176 mm (kan justeres 76 mm via luftfjæring).
    • Hjuldimensjon: Fra 19” til 22”, med ulikt design for hver dimensjon.
    • Bagasjerom: 594 liter (SUV) og 555 liter (Sportback), pluss 62 liter frunk.
    • Luftmotstandskoeffisient: Fra 0,26 (SUV) og 0,24 (Sportback).
    • Konkurrenter: BMW iX, Mercedes EQE SUV, Volvo EX90.

– Vi har allerede opplevd stor interesse etter salgsstart nå i høst, og vi har høye forventninger til salget også i 2023, sier Audis kommunikasjons­sjef Christine Eiken Winther.

Akkurat hvor mange nordmenn som har bestilt modellen, vil hun ennå ikke ut med. Men de første skal ha bilene i hende i andre kvartal neste år.

Snart Q4

Den tradisjonsrike fabrikken i Brussel har eksistert siden 40-tallet og opp gjennom årene produsert en lang rekke Volkswagen-modeller. I tillegg er biler fra andre hjørner av VW-universet, pluss en andel tidlige Studebakere, montert her.

Da Audi tok over i 2007, var A1 første modell ut.

Omtrent samtidig som norske kunder kan sette Q8 i garasjen, begynner neste kapittel for de ansatte: en andel av Q4-produksjonen.

Kapasiteten blir på rundt 70 biler om dagen, ved siden av det videre arbeidet med Q8, erklærte Audi onsdag.

PS:

Motors prøvekjøring av Audi Q8 e-tron kan leses på motor.no 19. desember.

AUDI-STARTEN: A1 henger bokstavelig talt igjen i veggene.