Mannen som kjøpte en fem år gammel Tesla Model S,
oppdaget etter kjøpet at de brede og kule sommerdekkene han hadde fått på
bilen, ikke var lovlige.
Dekkene som satt på bilen, hadde dimensjonen 275/35 og 21
tommer. Ifølge vognkortet var imidlertid bilen godkjent for dekk i dimensjonen
245/45 og 19 tommer, alternativt 21 tommers dekk og 245/35.
LOVLIG DEKKDIMENSJON: Dette står i bilens vognkort.Illustrasjon fra klagesaken.
Mangellapp
Selgeren, Autosenteret i Trøndelag, viste både til en
paragraf i bilforskriften og til en uttalelse fra Tesla Norge, om at
dekkdimensjonen som satt på bilen, er innenfor i forhold til rulleomkretsen.
Men kjøperen, en mann fra Møre og Romsdal, viste både til
det som sto oppført i vognkortet og i brukermanualen for bilen, og til en
uttalelse han innhentet fra et bilverksted.
Bilverkstedet skrev i sin uttalelse at dekkene som satt
på bilen, vil gi mangellapp både i en teknisk kontroll langs veien og på
EU-kontroll.
Kjøperen klaget til forbrukermyndighetene, og i
Forbrukerklageutvalget har han nå fått medhold i at han skal få et prisavslag
for å kunne kjøpe dekk med tillatte dimensjoner.
Annonse
Får nye dekk
Forbrukerklageutvalget mener det er sannsynliggjort at
dekkene ikke er innenfor tillatte dimensjoner, og at dette er noe man må kunne
forvente ved kjøp av bil. De har derfor vedtatt at bilforhandleren må betale
for et sett med nye sommerdekk.
Bilkjøperen klaget også på en skade på støtfangeren, som han
ikke ble informert om ved kjøpet. Utbedring av denne skaden koster 28.000
kroner. Bruktbilforhandleren må til sammen betale et prisavslag på 40.000
kroner til bruktbilkjøperen.
Stor prisforskjell
Det hører med til historien at bruktbilkjøperen sjekket
hvor mye det koster å kjøpe nye sommerdekk i lovlig dimensjon.
Ifølge et brev
han har sendt Forbrukertilsynet, fikk han et pristilbud på 22.160 kroner for
fire nye dekk fra Tesla Norge, mens tilbudet fra dekkforhandleren Dekk 24 var
på 9528 kroner.
Det er altså godt under halvparten av Teslas pris.