GAMLE DEKK: Dekkene var 12 år gamle, og deformerte, slik dette bildet viser.

Eksploderte på E18:

Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk

Oslo-kvinnen kjørte på E18 da det nyinnkjøpte dekket plutselig eksploderte. Dekk­forhandleren hadde solgt henne dekk som var 12 år gamle.

Publisert

Har du sjekket produksjonsdatoen på dekkene dine?

Det gjorde ikke Oslo-kvinnen som kjøpte fire tilsynelatende nye sommerdekk av en dekkforhandler på Romerike. Hun betalte 4900 kroner for de fire dekkene og la ut på tur.

Men et par måneder senere, en julidag, eksploderte plutselig det ene dekket, og bilen måtte hentes med bergingsbil.

En merkeforhandler sjekket dekkene, og avdekket raskt at dekkene var 12 år gamle, produsert i uke 42 i 2010.

De tre andre dekkene som fortsatt satt på bilen, var deformerte. De vil også mest sannsynlig eksplodere eller sprekke, dersom de fortsatt brukes, mente forhandleren.

– Dekkene burde vært skiftet for flere år siden. Det er ikke forsvarlig å bruke dem, skrev merkeforhandleren i en uttalelse.

Men det forhandleren først ikke visste, var altså at dekkene var nyinnkjøpte.

REVNET: Slik så dekket ut etter at det eksploderte på europaveien.

Svarte ikke

Oslo-kvinnen oppsøkte deretter dekkforhandleren Løren bilpleie på Lørenskog på Romerike, hvor hun hadde kjøpt de fire dekkene. Firmaet har senere skiftet navn til Dekk og Bilpleie, og flyttet virksomheten til Strømmen på Romerike.

Ifølge kvinnen godtok dekkforhandleren først at de skulle gi henne nye dekk. Men etter hvert sluttet de å svare på henvendelser fra henne.

Da klaget hun til forbrukermyndighetene, og i et vedtak fra Forbrukerklageutvalget får hun fullt medhold i at hun har rett på å få tilbake pengene hun betalte for dekkene.

«Kvalitetsdekk»

Dekkforhandleren har overfor forbrukermyndighetene fortalt at de selger både nye og brukte dekk. De hevder at de og kunden var enige om at hun skulle få brukte dekk.

De hevder også at de brukte dekkene som kvinnen fikk, var «kvalitetsdekk» som var lite brukt, med god mønsterdybde. De 12 år gamle dekkene har dessuten stått «forsvarlig lagret», ifølge dekkforhandleren.

– Da dekkene ble levert, var det ingen mangler ved dekkene, skriver dekkforhandleren i et brev til Forbrukerklageutvalget.

Dekkforhandleren påpeker også at det ikke er noen maksimal grense for hvor lenge dekk kan brukes.

Oslo-kvinnen som kjøpte dekkene, mener på sin side at det var nye dekk hun avtalte å kjøpe.

Forbrukerklageutvalget mener det ikke har noen betydning for det juridiske i denne saken om dekkene var nye eller brukte. Men de mener at 12 år gamle dekk er svært gamle dekk, og at de også hadde altfor kort holdbarhet.

– Har betalt

Motor har snakket med Cattiya Sinsophon, som er innehaver av Dekk og Bilpleie. Hun sier at hun vil betale ut pengene som kunden hennes er tilkjent, og 10 minutter senere ringer hun tilbake og forteller at pengene nå er betalt.

2010: Dekkene var produsert i uke 42 i 2010, slik denne koden viser.

Hun opplyser også at dekkfirmaet er lagt ned. Men ifølge Brønnøysundregistrene er firmaet ikke lagt ned, og fjorårets regnskap ble godkjent i sommer.

På spørsmål om hvorfor firmaet hennes solgte 12 år gamle dekk, påstår Sinsophon først at hun aldri har fått dokumentasjon fra kunden på at dekkene firmaet hennes solgte var 12 år gamle.

Når vi forteller om bildet som kunden har tatt, og som er brukt som dokumentasjon i klagesaken, stiller innehaveren spørsmål ved om dette dekket er kjøpt fra hennes firma.

Firesifret kode

Vil du sjekke når dekkene dine er produsert?

Det er lett å finne ut. På alle dekk er det en firesifret kode. De to første tallene viser produksjonsuken, og de to siste produksjonsåret.

Dersom det står 4124, betyr det at dekket ble produsert i uke 41 i år.

I denne artikkelen konkluderer Motor med at dekk kan vare i opptil 6–10 år. NAF skriver at dekk bør holde i 3–4 sesonger ved normal kjørelengde.

På dekkene står det mye informasjon. Hva de forskjellige tallene, symbolene og tekstene betyr, kan du lese om i denne artikkelen.