DEBATT:
Bremsekontroll og EU-kontroll – falsk sikkerhet?
Innleggsforfatteren ble forsikret om at bremsene var helt i orden. Slik var det likevel ikke, forteller han.
Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Vil du sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Vi har en bobil. De siste årene har vi brukt den ganske lite, bare 2–3 korte turer om sommeren.
På den siste turen vi hadde sist sommer, fikk vi bremsehavari. Vi var på veg hjem til Sula via Lom og Geiranger. På veg mot Lom merket jeg at bremsepedalen gikk lenger inn enn den skulle. Ved Dønfoss ble det mye lyd (rumling og dunking) i bakbremsene, og ved Skjåk sæter stoppet vi fordi vi skjønte at vi ikke kunne kjøre ned Geirangerfjellet med slike bremser.
Her kan du lese nyhetssaken Motor har skrevet om Gjøsunds opplevelse.
Vi ringte NAF og ble fraktet til Bismo, hvor vi fikk veldig god hjelp av Team Verksted AS. Da de tok av venstre bakhjul, dryste løse bremsedeler ut på gulvet. Bremsebelegget var så tynnslitt at det hadde løsnet og falt av, og det kunne knekkes mellom fingertuppene.
Motors mest leste saker:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
Nå vil dere vel tenke at det var uforsvarlig av meg å kjøre bilen med slike nedslitte bakbremser. Men dette har en forhistorie:
På den siste turen vi hadde med bilen i 2021 begynte varsellampen for bremsene å lyse. Vi var da på Hellesylt. Vi kontaktet NAF, som kom til at vi kunne kjøre bilen hjem, men få bremsene undersøkt på verksted snarest mulig. Vi fikk bilen straks inn på et verksted hvor vi har vært kunde i mange år. Der forklarte vi saken og bestilte en grundig bremsekontroll. Vi avtalte også at de samtidig kunne gjøre EU-kontroll, siden den skulle gjøres i løpet av høsten.
Vi fikk kommentar på at det var «heng» i venstre bakbrems. Dette ble utbedret, og bilen ble godkjent. Om bremsene fikk vi muntlig forsikring om at de var helt i orden. Hvorfor varsellampen lyste, ble forklart med en mulig overledning på grunn av metallstøv i bremsene. I alle fall var bremsene helt i orden, fikk vi vite, og vi stolte på dette.
Bremsehavariet satte en støkk i oss. Vi bare priste oss lykkelig over at det skjedde på flat veg i Skjåk, og ikke på veg ned Geirangerfjellet, for da ville det kanskje ha endt med en dødsulykke.
Flere leserinnlegg:
-
DEBATT:
Gir Motor oss grundige og objektive biltester?
-
Debatt:
Er dette en sliten bruksbil, hobbybil eller veteranbil?
-
Debatt:
«Ja til lavere bilavgifter og yngre veteranbiler»
-
Debatt:
«Slitne bruksbiler er ikke det samme som veteraner»
-
Rekkevidde-debatt:
Toyota: «Ikke rettferdig å sammenligne nye og brukte biler»
-
Rekkeviddetesten 2024:
Vi skjønner godt hvorfor Toyota ikke vil være med
-
DEBATT:
– Har rekkeviddetestene gått ut på dato?
-
DEBATT:
«Vi er ikke klare til å fase ut fossile kjøretøy»
-
DEBATT:
– Nei, Motor, dette stemmer ikke
-
DEBATT:
Bremsekontroll og EU-kontroll – falsk sikkerhet?
-
DEBATT:
«Noe mindre brukervennlig kan jeg ikke tenke meg»
-
REKKEVIDDE-DEBATT:
Jovisst kan man annonsere med realistisk rekkevidde
-
REKKEVIDDE-DEBATT:
– Det lukter svidd når BIL nedsnakker NAFs test
-
REKKEVIDDETEST-DEBATT:
Veiledning og villedning om vinterrekkevidde
-
DEBATT:
– NAF gjør jobben som Møller burde gjort
-
REKKEVIDDE-DEBATT:
Opp et fjell på jakt etter «sannheten»
-
DEBATT:
– Bildelere straffes med dagens system
-
DEBATT:
Berøringsskjermene – hva er egentlig problemet?
-
Debatt om rekkeviddetest:
– Hva en bil yter ved praktisk bruk, er det som er relevant for de fleste
-
Debattinnlegg om åpenhetsloven:
– Nå kan du kreve svar om elbil‐batterier
-
Debattinnlegg om veteranbiler:
– Ønsker bedre rammebetingelser for veterankjøretøy
-
Debattinnlegg om elbilreklame:
– Det er regler for dopapir – men ikke for elbiler
-
Debatt om Skoda Enyaq iV80:
– Fra rekkeviddemysterium til lademysterium?
-
Debatt om Skoda Enyaq og VW ID.4:
– Ingen fasit innen rekkevidde
-
Debatt om berøringsskjermer:
– Jo flere faktorer som distraherer sjåføren, jo større fare er det for ulykker
-
DEBATT:
– Berøringsskjermene skaper stress og ulykker – når skal noen si stopp?
-
DEBATT:
Fremskrittspartiet vil redusere bilavgiftene
-
Debatt:
Nei, EU har ikke varslet forbud mot eksosbiler
-
DEBATT:
Driver du med venstrefil-kjøring? Slutt med det!
-
Leserinnlegg:
Ferie i Norge med elbil, det er gambling det!
Da jeg konfronterte verkstedet, ble jeg møtte med et skuldertrekk. Jeg fikk forklart at på EU-kontroll har de ikke lov å åpne bremsene for inspeksjon, bare teste at de fungerer, og at EU-kontrollen derfor er en falsk sikkerhet.
Nå hadde jeg i dette tilfellet uttrykkelig bestilt bremsekontroll og forklart hvorfor. Jeg kan ikke tenke meg at dette var blitt utført.
Derfor er det sjokkerende å tenke på at jeg ble forsikret at bremsene var helt i orden, og at jeg ikke skulle bry meg om varsellampen.
Men er det virkelig slik at en EU-kontroll utgjør en falsk sikkerhet?