ET AV MÅLENE FOR TUREN: Geiranger sett fra Flydalsjuvet.

DEBATT:

Bremsekontroll og EU-kontroll – falsk sikkerhet?

Innleggsforfatteren ble forsikret om at bremsene var helt i orden. Slik var det likevel ikke, forteller han.

Publisert

Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Vil du sende et leser­innlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no

Vi har en bobil. De siste årene har vi brukt den ganske lite, bare 2–3 korte turer om sommeren.

På den siste turen vi hadde sist sommer, fikk vi bremsehavari. Vi var på veg hjem til Sula via Lom og Geiranger. På veg mot Lom merket jeg at bremsepedalen gikk lenger inn enn den skulle. Ved Dønfoss ble det mye lyd (rumling og dunking) i bakbremsene, og ved Skjåk sæter stoppet vi fordi vi skjønte at vi ikke kunne kjøre ned Geirangerfjellet med slike bremser.

Her kan du lese nyhetssaken Motor har skrevet om Gjøsunds opplevelse.

Vi ringte NAF og ble fraktet til Bismo, hvor vi fikk veldig god hjelp av Team Verksted AS. Da de tok av venstre bakhjul, dryste løse bremsedeler ut på gulvet. Bremsebelegget var så tynnslitt at det hadde løsnet og falt av, og det kunne knekkes mellom fingertuppene.

Nå vil dere vel tenke at det var uforsvarlig av meg å kjøre bilen med slike nedslitte bakbremser. Men dette har en forhistorie:

På den siste turen vi hadde med bilen i 2021 begynte varsellampen for bremsene å lyse. Vi var da på Hellesylt. Vi kontaktet NAF, som kom til at vi kunne kjøre bilen hjem, men få bremsene undersøkt på verksted snarest mulig. Vi fikk bilen straks inn på et verksted hvor vi har vært kunde i mange år. Der forklarte vi saken og bestilte en grundig bremsekontroll. Vi avtalte også at de samtidig kunne gjøre EU-kontroll, siden den skulle gjøres i løpet av høsten.

Vi fikk kommentar på at det var «heng» i venstre bakbrems. Dette ble utbedret, og bilen ble godkjent. Om bremsene fikk vi muntlig forsikring om at de var helt i orden. Hvorfor varsellampen lyste, ble forklart med en mulig overledning på grunn av metallstøv i bremsene. I alle fall var bremsene helt i orden, fikk vi vite, og vi stolte på dette.

Bremsehavariet satte en støkk i oss. Vi bare priste oss lykkelig over at det skjedde på flat veg i Skjåk, og ikke på veg ned Geirangerfjellet, for da ville det kanskje ha endt med en dødsulykke.

Flere leserinnlegg:

Da jeg konfronterte verkstedet, ble jeg møtte med et skuldertrekk. Jeg fikk forklart at på EU-kontroll har de ikke lov å åpne bremsene for inspeksjon, bare teste at de fungerer, og at EU-kontrollen derfor er en falsk sikkerhet.

Nå hadde jeg i dette tilfellet uttrykkelig bestilt bremsekontroll og forklart hvorfor. Jeg kan ikke tenke meg at dette var blitt utført.

Derfor er det sjokkerende å tenke på at jeg ble forsikret at bremsene var helt i orden, og at jeg ikke skulle bry meg om varsellampen.

Men er det virkelig slik at en EU-kontroll utgjør en falsk sikkerhet?