PÅ BERGINGSBIL: Bremsene var nylig reparert og kontrollert. Likevel havnet bobilen og eieren Harald Gjøsund på bergingsbil.Foto: PRIVAT
Tynnslitte deler:
Betalte for grundig sjekk, så havarerte bremsene
Harald Gjøsund trodde bremsene var trygge fordi bobilen nylig hadde vært på både bremsekontroll og EU-kontroll. Men kontrollene viste seg å være falsk sikkerhet.
Bobilsesongen står for døren. Tusenvis av bobileiere skal
ut på tur. Mange kjører på smale veier, opp og ned fjell. Virker ikke bremsene
som de skal, kan konsekvensene bli fatale.
Harald Gjøsund fra Sula i Møre og Romsdal opplevde under
fjorårets bobilsesong noe som virkelig satte en støkk i ham.
– På den siste turen for sesongen fikk vi bremsehavari.
På vei hjem via Lom og Geiranger merket jeg at bremsepedalen plutselig gikk
lenger inn enn den skulle.
Etter hvert ble det også så mye rumling og dunking i
bakbremsene at han stoppet.
– Vi skjønte at vi ikke kunne kjøre ned Geirangerfjellet
med slike bremser.
Tynnslitt
Bergingsbil fraktet bobilen til et lokalt verksted.
– Da de tok av venstre bakhjul, dryste det løse
bremsedeler ut på gulvet. Bremsebelegget var så tynnslitt at det kunne knekkes
mellom fingertuppene. Verkstedet mente bremsene var uforsvarlige å kjøre med.
Gjøsund ble svært overrasket. Bremsene var jo nylig
sjekket og kontrollert.
På den siste turen sesongen før, begynte varsellampen for
bremsene å lyse på den 16 år gamle bobilen av merket Burstner. Gjøsund
forteller at han bestilte en grundig bremsekontroll og samtidig også
EU-kontroll, siden det straks var frist for ny EU-godkjenning.
Kontrollene og utbedringen av det som viste seg å være et
heng i venstre bakhjul, ble foretatt hos et bobilverksted Gjøsund har hatt et
langt kundeforhold til.
Motor har sett dokumentasjon på at dette verkstedet har
tatt betalt nærmere 3000 kroner for sjekk og utbedring av bremsene, i tillegg
til 1500 kroner for EU-kontrollen.
– Bilen ble EU-godkjent, og vi fikk muntlig forsikring om
at bremsene var i skjønneste orden. Det stolte vi på, forteller Gjøsund.
– Sjokkerende
Sjokket var derfor stort da bremsene noen kjøreturer
senere havarerte.
– Vi priser oss lykkelige over at dette skjedde på flat
vei i Skjåk, og ikke på vei ned Geirangerfjellet.
Harald Gjøsund fikk reparert bremsene hos det lokale
verkstedet i Gudbrandsdalen. Men hendelsen har gikk ham en støkk.
– Det er sjokkerende at jeg etter kontrollene og
reparasjonen fikk forsikring om at bremsene var helt i orden, og at jeg ikke
skulle bry meg om en varsellampe som lyste.
Han konfronterte verkstedet som utførte bremsekontroll, EU-kontroll
og reparasjon.
– Men jeg ble bare møtt med et skuldertrekk.
Motor har også spurt verkstedet om hva som kan ha skjedd
i dette tilfellet, og om slike kontroller gir en falsk trygghet.
Frode Hoff Lund, daglig leder for Kroken Caravan i
Ålesund, ønsker ikke å svare på spørsmål.
Stiller spørsmål
Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF setter likevel spørsmålstegn ved hva som ble gjort hos Kroken Caravan, som først reparerte og
kontrollerte bremsene.
– EU-kontroll kan være en falsk trygghet. Den viser at bilen
er lovlig å kjøre på kontrolldagen. Det skal ikke demonteres på en EU-kontroll,
kun funksjonstestes, påpeker Bergerud, før han fortsetter:
– Men her har kunden, slik det er fremstilt, i tillegg
betalt nærmere 3000 kroner for bremsekontroll og reparasjon. Da burde verkstedet
fått med seg at det var større slitasje på bremsene, sier Bergerud.
Nå er imidlertid bobilen til Gjøsund klar for en ny
sesong, med det Gjøsund håper er bremser som virker slik de skal, etter den
siste reparasjonen.